Armáda vybírá nová terénní auta. Nahradit by měla legendární UAZy a dosluhující Land Rovery

Česká armáda plánuje výměnu zhruba sedmi set terénních aut. Nová vozidla mají nahradit staré vozy UAZ a dosluhující Land Rovery. Na Průmyslových dnech ve vojenském prostoru v Dědicích na Vyškovsku představilo dvanáct firem dvacet značek možných nástupců současných armádních vozidel. Nové modely chce resort obrany nakoupit po roce 2020.

Dosluhující armádní terénní vozidla
Zdroj: ČT24

 Na polygonu ve vojenském prostoru v Dědicích se předváděla terénní auta značek Jeep, Mercedes Benz, Toyota, Dacia nebo také Škoda a Volkswagen. Z těchto vozů by si měla armáda vybrat náhradníky legendárních vozů UAZ, které armádě slouží už od sedmdesátých let, a novějších vozů Land Rover.

UAZ a Land Rorver jsou pro armádu dělníci. Přepravují lidi i materiál. Necelou polovinu z nich ale tvoří stroje ruské výroby s průměrným věkem osmadvacet let. „Už nevyhovují moderním trendům. Vysoká spotřeba a nízká rychlost po silnicích,“ říká velitel čety Velitelství výcviku Vojenské akademie Vyškov Stanislav Adrusiów.

Terénní vozidlo UAZ 469
Profil

Terénní vozidlo UAZ 469

Osobní terénní automobil UAZ 469 je původně ruské výroby, později se vyráběl i v Československu. Vozidlo bylo vyvinuto jako následník vozu GAZ v roce 1960, Československá lidová armáda ho používá od roku 1974. Jejich hromadná výroba skončila v roce 1985. UAZ 469 je pětidveřový, čtyř až pětimístný otevřený terénní vůz, který má motor umístěn vpředu, pohon zadních kol a zapínatelný pohon 4x4. Už za Českou republiku se vozy po roce 1993 dostaly i do zahraničních misí, například do Afghánistánu. V 90. letech je začaly nahrazovat vozy Land Rover Defender, které však už také dosluhují.

Armáda má zájem o lehké terénní vozy i obrněnce

Resort obrany se aktuálně zajímá o dvě kategorie strojů. O lehké terénní vozy do čtyř tun a pak také o těžké obrněnce, které se nasazují přímo v bojových situacích. „Těch 700 kusů nových vozů by mělo být rozděleno na dvě kategorie. Ta první do pěti tun, ta druhá nad pět tun. Chceme, aby ta první kategorie byla univerzálnější, kde bychom nepředpokládali nějaké výrazné bojové prvky. Ta vyšší by měla mít možnost i nějaké instalace balistické ochrany,“ řekl náčelník generálního štábu Josef Bečvář.

Vojáci testovali nová auta v terénu, hodnotili i jejich prostornost

Na polygonu armáda vyzkoušela všechna představovaná vozidla. Čekalo na ně bláto, louže a terénní nerovnosti. Vojáci testovali nejen jak auta jezdí, ale i to jestli se dovnitř pohodlně vejdou.„Chceme být připravení na obměnu, která musí nastat. A nechceme se dostat do situace, kdy bychom to museli řešit na poslední chvíli. Armáda se takto s vozy může seznámit, projet se na polygonu a získat představu, co se vyrábí a jaké jsou parametry,“ řekl ministr obrany Martin Stropnický (ANO), který i sám jeden z vozů na polygonu řídil.

Video Události v regionech (Brno)
video

Terénní auta zkoušel na polygonu i redaktor Jakub Ščurkevič

Terénních vozů v kategorii dvě až čtyři tuny má armáda téměř patnáct set, z toho Land Roverů asi sedm set padesát a vozů UAZ zhruba šest set třicet. Vozů jiných značek v této kategorii, například Toyota, má asi sto patnáct. Kategorii od sedmi do devíti tun reprezentuje především Iveco se sto patnácti automobily.

Celkem armáda ve Vyškově vyzkoušela padesátku aut. Teď bude jasně specifikovat svoje požadavky a následně teprve vypíše výběrové řízení. Nové modely chce resort obrany nakoupit po roce 2020.