První Brňané dostanou dotaci na MHD. Vyplacení tisíců žadatelů zabere týdny

Dotaci v hodnotě 1425 korun začal vyplácet brněnský magistrát držitelům roční předplatní jízdenky. Peníze bude postupně zasílat těm, kteří si od začátku roku elektronicky pořídili roční kupon na MHD. Podle vedení města by mělo být obslouženo 500 žadatelů denně, na příspěvek nyní čeká téměř 19 tisíc žadatelů.

Video Události
video

Události: Sleva na roční jízdenku MHD

Žádosti o příspěvek kontroluje s kolegyněmi finanční referentka na brněnském magistrátu Iveta Mohaplová. „Denně evidujeme 200 žádostí, které nám přibývají, a celkově máme k dnešnímu dni 18 800 žádostí,“ popsala situaci Mohaplová. Nejčastějšími chybami, které brání tomu, aby žádost mohla schválit, jsou buď špatně vyplněné kolonky, nebo nezaplacené poplatky za odpad.

Vyřízení nového jízdného i příspěvku probíhá elektronicky, na pobočku lidé nemusí
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Právě vyřešené závazky vůči městu jsou jednou z podmínek pro získání dotace. Navíc znamenají, že žadatel má ve městě nahlášené trvalé bydliště, nebo v něm vlastní nemovistost. Kromě poplatků je podmínkou slevy elektronický nákup jízdenky, kterou si cestující mohou nechat nahrát na svou platební kartu anebo anonymní doklad. 

Do budoucna má celý proces přidělování příspěvku zabrat méně času. „Předpokládám, že v druhé polovině roku to schvalování těch žádostí bude trvat čtrnáct dnů až tři týdny,“ uvedl vedoucí Oddělení životního prostředí brněnského magistrátu Martin Vaněček.

Bez dotace je jízdné dražší než v Praze

Dotace více jak 1400 korun, které Brňané získají dva měsíce po spuštění prodeje elektronického ročního předplatného, sníží cenu jízdného na 3325 korun. Ostatní vyjde na 4750 korun. Přitom o více než tisíc korun méně stojí roční jízdenka v Praze. Na rozdíl od Brna ale za ni v hlavním městě zaplatí všichni stejnou částku – jak místní, tak lidé, kteří do metropole dojíždí. 

Na začátku roku mluvili zástupci města až o 50 tisících lidí, kteří by mohli mít o elektronickou jízdenku zájem. Zatím si ji koupila polovina. Podle dopravního podniku budou ale objektivnější čísla k dispozici až v půlce roku. Někteří zájemci totiž ještě mohou čekat až jim skončí platnost starého kuponu. Roční papírové předplatní jízdenky, které jsou vedle elektronické verze stále platné, si dříve kupovalo asi 27 tisíc lidí ročně. 

Příspěvek má přesvědčit k přehlášení bydliště 

Cílem projektu je také přimět lidi, kteří dlouhodobě v Brně žijí, ale nemají v něm trvalé bydliště, aby si jej v městě nahlásili. Radnice totiž za ně v takovém případě získá více peněz. První lednové srovnání s předchozími měsíci ukázalo, že žádostí o změnu trvalého bydliště přibylo.

Brněnská radnice má s elektronickými jízdenkami další plány. Do tří let chce zprovoznit elektronickou alternativu také pro běžné jednorázové jízdenky. Dále by elektronické odbavení mělo fungovat v dopravě v celém kraji, který je propojený integrovaným dopravním systémem. Nyní musí mít totiž cestující při cestě mimo Brno kromě jízdenky na kartě s sebou také speciální vytištěný QR kód.

Co se týče webu, na kterém je možné zakoupit elektronickou verzi tramvajenky, už v dubnu by na něm mohli Brňané také platit poplatky za odpad, zařizovat vznikající rezidentní parkování nebo kupovat vstupenky do divadel.

Jak to mají Praha a Ostrava

Praha zlevnila roční jízdné už v červnu 2015. A to o víc než tisícovku. Místo původních 4 750 korun teď lidé platí 3 650. 

„Reálně se nám ukazuje, že každý měsíc, každý týden nám přibývají cestující v MHD. Myslím si, že je to právě proto, že deset korun denně je právě motivující prvek, proč tu tramvajenku mít,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek (ČSSD). 

Celkové tržby klesly o necelých 200 milionů, město čekalo víc.

V Ostravě vyjde celoroční jízdné na bezmála čtyři tisíce korun, změny tarifů platí od začátku letošního roku. Sjednotili zde čtyři zóny do jedné a Ostravané teď ušetří oproti loňsku na roční jízdence 700 korun.