Nová tramvajová trať v Ostravě má mít 8 zastávek. A bude velmi tichá, uvádí dopravní podnik

Přípravy na novou tramvajovou trať (zdroj: ČT24)

Ostrava pokračuje v přípravách nové tramvajové tratě, která by měla vzniknout v obvodu Poruba a Pustkovec. Na délku by měla mít tři kilometry a celkem osm zastávek. Petici proti ní podepsaly čtyři tisíce obyvatel, naopak stovky lidí s ní prostřednictvím jiné petice souhlasí. Odpůrci stavby se obávají, že trať a úpravy ve čtvrti výrazně poškodí kvalitu života. Dopravní podnik chce ale díky novým opatřením na snížení hlučnosti tramvají přesvědčit Ostravany o přednostech těchto kolejových vozidel.

Nová trať, která vede přes čtvrtě Poruba a Pustkovec, má stát přibližně miliardu korun. Podle představitelů města urychlí dopravu a je i ekologičtější. Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys uvedl, že v provozu by mohla být v roce 2021.

„Dneska Porubou brázdí zhruba sto autobusů a my jsme si propočetli, že několik desítek autobusů díky tramvajím může být staženo. Navíc technologie, které se použijí pro stavbu této tratě, umožní, aby byla výrazně klidnější a tišší,“ řekl Morys.

Tramvaje jsou podle něj vhodnější než elektrobusy, protože ty jsou sice stejně ekologické, ale nepřispějí ke zklidnění dopravního provozu, tramvaje jsou kapacitně větší a jejich provoz je i ekonomičtější. 

Ekologizace dopravy
Zdroj: ČT24/repro foto

:. Návrh nové tramvajové trati, která by měla být vedena po ulicích B. Nikodéma, 17. listopadu a Průběžné s ukončením u nákupního centra Globus. Obvod chce na trasu nasadit moderní dopravní prostředky.

Věří novému soustruhu

Dopravní podnik Ostrava (DPO) zprovoznil v tramvajové vozovně v Porubě nový podúrovňový soustruh. Bude díky němu moci efektivněji ošetřovat kola tramvají, docílí tím mimo jiné toho, že provoz vozů bude méně hlučný. Pořízení stroje, který je nyní ve zkušebním provozu, přišlo i se stavebními úpravami dílny přibližně na 25 milionů korun. 

Nový stroj nahradil starý soustruh ze 60. let. Odstraňuje hrany, které na kolech tramvají vznikají při brzdění. Vedoucí odboru kolejových vozidel podniku Petr Tomala sdělil, že samotný soustruh včetně potahovacího vozíku a jeřábu přišel na necelých 19 milionů.

Podúrovňový soustruh nám umožňuje ošetřit kola mnohem efektivněji a častěji, tudíž naše tramvaje budou ošetřovány tak, aby nezpůsobovaly větší hluk, než je nutné.
Daniel Morys
ředitel, Dopravní podnik Ostrava

„Zbytek stály stavební úpravy s tím spojené, to znamená prohloubení montážní jámy, vybouraní prostor, nová vzduchotechnika, výměna a oprava jehlanů, které slouží k zadržování hluku, který z toho starého brousícího stroje byl daleko vyšší,“ řekl Tomala. Na místě byly dříve malé dílny, které podnik odboural a protáhl kolej, aby se na ni vešly i nejdelší tramvaje, aniž by se musely při údržbě otáčet.

Od počátku roku už podnik na soustruhu upravil kola 37 tramvají. V budoucnu chce kola tramvají upravovat častěji než dosud, aby opotřebení kol i kolejnic bylo co nejmenší. „Produktivita by měla být dva vozy za směnu. Dnes už jedeme na dvousměnný provoz v pracovních dnech, to znamená čtyři vozidla bychom měli opracovávat denně,“ řekl Tomala. Špony vznikající při úpravách kol navíc podnik prodá jako šrot. DPO nyní má ve vozovém parku 261 tramvají.

DPO loni přepravil přes 88,5 milionu lidí, poprvé za deset let se jejich počet meziročně zvýšil (o asi 300 000). Podnik je městskou společností a má zhruba 1900 zaměstnanců. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardy korun, z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.