Mošnovská průmyslová zóna šlape. Hyundai Mobis přijme na 900 lidí

Hyundai Mobis nabírá zaměstnance (zdroj: ČT24)

V Mošnově na Novojičínsku už čile probíhá zkušební provoz ve firmě Hyundai Mobis. Továrna na výrobu světlometů chce v budoucnu zaměstnat až 900 lidí. Nyní zde již našlo práci na 200 osob, které by brzy měly doplnit další desítky pracovníků.

Podle zjištění redaktorky České televize Pavly Daňkové totiž firma právě v těchto dnech nabírá dalších osmdesát až sto odborníků, a to tak, aby mohla v dubnu najet do ostrého provozu.

„Firma podle jejich zástupců byla při najímání pracovníků úspěšná a stavy relativně bez problémů naplnila, i když sehnat některé profese byl docela problém,“ poznamenala. Zatímco dělnická místa obsadila společnost snadno, na potíže narazila při shánění specifických profesí například strojních inženýrů. Na podobnou potíž se specializovanými profesemi narážejí také hutní firmy, které hledají zkušené techniky.

V Mobisu budou v první fázi vyrábět světlomety pro vozidlo Hyundai Tucson. Další typy světel začne firma produkovat nejspíše o několik měsíců později. K zahájení jejich výroby bude muset nabrat další pracovníky, očekává se přitom, že ke konci roku zde bude zaměstnáno na 400 osob.

Z mošnovského závodu se světlomety vydají do skladů automobilky Hyundai v Nošovicích a Kia v Žilině na Slovensku. Kromě pracovních míst přímo v nové továrně by měly další stovky pozic vzniknout u subdodavatelských firem. Hyundai Mobis už má v Moravskoslezském kraji jeden závod, právě v nedalekých Nošovicích na Frýdecko-Místecku.

Firmy chtějí obsadit na 10 000 pracovních míst

Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji činila na konci ledna 7,5 procenta. Bez práce bylo více než 64 000 lidí. „Máme tady hodně nezaměstnaných, ale jsou tady z druhé strany firmy, které zaměstnance hledají,“ řekl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (ANO).

Je třeba si začít říkat, že nemůžeme tady mít lidi, kteří se rozhodli, že do práce nepůjdou, že budou na dávkách. My potřebujeme těch 10 000 pracovních míst pokrýt. Na druhou stranu potřebujeme pokrýt i potřeby firem, které tady hledají vyšší přidanou hodnotu, a to znamená podpořit školství, podpořit střední školy i univerzity.
Ivo Vondrák
moravskoslezský hejtman

Klíčové je podle něj nenabízet levnou pracovní sílu, ale pracovní sílu, která je postavena na odbornosti a profesní znalosti. Hejtman dodal, že poptávku firem je stále možné krýt z uchazečů evidovaných na úřadu práce, byť v evidenci je řada lidí, kteří do práce chodit nechtějí, protože jim vyhovuje systém dávek a sociálního zajištění. 

Na veletrhu pracovních příležitostí JOBfest Ostrava 2017, který se odehrál v první polovině února v nákupním centru Avion Shopping Park, sháněla nové zaměstanance nejen společnost Hyundai a její partnerská sdružení, ale také Tatra či Brembo. Prezentovaly se zde i firmy a instituce z řady jiných odvětví, například banky, dopravce RegioJet, výrobce lan Lanex nebo policie.

Nabízíme různé pozice od řidičů přes střelce, základní funkce u útvarů až po kuchaře nebo elektromechaniky.
Michal Plasuň
profesní poradce, Armáda ČR

Nové zaměstnance hledala na pracovním veletrhu rovněž česká armáda. Její profesní poradce Michal Plasuň řekl, že armáda přijímá každý rok přes 2000 lidí. Armáda podle něj hledá i profesionály k hradní stráži, časovače děl nebo operátory raketových systémů. Základní čistý plat je podle Plasuně kolem 25 000 korun. Noví zaměstnanci jej dostanou po tříměsíčním výcviku, který je zároveň zkušební dobou. Mezi bonusy je pak například proplácení jízdného.

Nová místa rychle vznikají

Kraj se dlouhodobě snaží lákat investory a vytvářet nová místa, která by hornictví nahradila. Ve Slezsku a na severní Moravě roste zejména automobilový průmysl. Jednu z nejúspěšnějších investic v kraji i celém Česku přinesla jihokorejská automobilka Hyundai, která začala v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrábět na konci roku 2008 a nyní zaměstnává zhruba 3400 lidí. Asi 7000 lidí pak pracuje u jejích subdodavatelů.

Zvedla se také kopřivnická automobilka Tatra, kterou na pokraji krachu koupili noví majitelé. Letos chtějí prodat 1700 automobilů. Práci nabízejí i další firmy z autoprůmyslu. Pavel Juříček z Moravskoslezského automobilového klastru už dříve řekl, že má kompletně připraven rekvalifikační program a vytipována místa, která by mohla absorbovat prvních 1000 propuštěných horníků.

Plán je vyrobit a prodat 1700 vozidel.
Martin Bednarz
generální ředitel společnosti Tatra Trucks

Až 2000 míst by mělo vzniknout v průmyslové zóně Nad Barborou. Areál po bývalém dole v Karviné však zdaleka není připravený a v době propouštění z OKD tam nová místa ještě určitě nebudou.

V kraji se ale rozvíjejí další investice: do Karviné například přijde polský výrobce dřevěných komponentů do zahrad Martyna, švédský producent zdravotnických setů Mölnlycke Health Care staví novou továrnu v Havířově. Dokončena by měla být letos v květnu a místo by zde mohlo najít až 700 osob.

V Národním počítačovém centru IT4Innovations v Ostravě pak začal předloni fungovat superpočítač Salomon, který se stal 40. nejvýkonnějším počítačem na světě. Kraj se snaží profilovat jako centrum informačních technologií, chce nalákat specializované firmy a předpokládá, že tak vzniknou další stovky pracovních míst.