Řidiči autobusů v Ústeckém kraji vyhlásili na 8. března celodenní stávku

Řidiči linkových autobusů v Ústeckém kraji vyhlásili na 8. března celodenní stávku. Očekávají totiž, že se jim mzdy nezvýší podle vládního nařízení. Sobotkova vláda rozhodla, že mají řidiči od letošního ledna brát nejméně 98 korun na hodinu. Jenže platit to mají kraje, a některé z nich mají problém uzavřít dodatky ke smlouvám s autobusovými firmami.

Video Zprávy v 16
video

Osmého března nevyjedou v Ústeckém kraji autobusy tří dopravců

„Chceme od vlády jasnou deklaraci, že lze, na základě jejich příslibu, změnit stávající smlouvu dodatkem,“ říkal v lednu krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Ministerstvo pro místní rozvoj ovšem zdůrazňuje, že záleží vždy na konkrétním znění smlouvy mezi krajem a dopravcem.

Šéfka asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO) v lednu upozorňovala, že právě Ústecký nebo Královéhradecký kraj mohou mít se změnou smluv problémy. V jejich smlouvách totiž podle stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže není příliš prostoru pro změny podobného rozsahu.

Dopravci zatím hradí zvýšení mezd ze svého 

V Ústeckém kraji převáží 55 tisíc cestujících denně autobusy čtyř dopravců, tři z nich se shodují na tom, že růst mezd nejsou schopni hradit. Ústecký kraj odhadl, že zvýšení platů 2000 řidičů na linkových spojích by přišlo zhruba na 75 milionů korun ročně.

Ústecký kraj podle mluvčí Lucie Dosedělové nezná přesné důvody stávky. Samospráva zaslala dopravcům návrhy dodatků smluv a na každou smlouvu kraj přidává 5,7 milionu korun. Celkem má kraj uzavřených 14 smluv se čtyřmi dopravci, což činí dohromady bezmála 80 milionů korun. Zatím se podle mluvčí nikdo z dopravců k dodatkům nevyjádřil. 

Autobusové nádraží v Litoměřicích
Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral

„Jsme připraveni i v případě, že bychom dodatky nestihli projednat, tak jim pomoci zálohovou fakturou, aby doprava nebyla narušena,“ dodává náměstek pro dopravu Komínek. 

Stávka se týká tří společností 

Stávka vyhlášená na 8. března se týká řidičů autobusů společnosti BusLine, která zajišťuje pro Ústecký kraj zhruba padesát procent linkové přepravy, teplické firmy Arriva a podniku  Autobusy Karlovy Vary. Naopak městské hromadné dopravy se netýká.

Třeba řidiči Arrivy už platy za leden dostali. „Řidiči dostali navýšený plat, plně jsme vyhověli podmínkám nařízení vlády, nicméně to, co jim bylo slibováno, to samozřejmě na výplatních páskách neviděli,“ uvedl dopravní ředitel Arrivy Petr Havlík.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) loni, když vláda o věci jednala, řekl, že „minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak zvýší přibližně o 7800 měsíčně“. 

Odbory kritizují ministerstvo práce – sčítá prý hodinovou mzdu s prémiemi 

Jenže odbory kritizují metodiku ministerstva práce, podle které se odměny pro řidiče počítají: „V podstatě se sčítá hodinová mzda s prémiemi. Pokud součet základní mzdy (tarifní z roku 2016) a prémií dá nově stanovenou částku 98,10 Kč na hodinu, není podle metodiky MPSV třeba, aby objednatel, tedy kraj, tento rozdíl doplatil.“ Podle odborů z toho vyplývá, že řidiči nedostanou téměř nic navíc oproti roku 2016.

„Stalo se to, že prémie od firem dostávali ti dobří řidiči, kteří svou práci dělali poctivě. Ale dneska to bude úplně jedno, protože je dostanou všichni v základní mzdě. A to my vidíme jako velkou chybu,“ kritizoval Kuchynka metodiku ve vysílání ČT24. „Jestliže si zmíněné nařízení vysvětluje vláda a MPSV různě, tak si to musí vyřešit hlavně mezi sebou,“ dodává náměstek hejtmana Komínek.  

Stávková pohotovost platí také v Jihomoravské kraji. Podle předsedy Odborového svazu dopravy (OSD) Luboše Pomajbíka dopravci nedodržením závazku porušují zákon. Ve středu se bude situací zabývat předsednictvo Odborového svazu dopravy.