Ostrava přivítá nové tramvaje: Stadler sveze cestující příští léto

Ostravany sveze Stadler (zdroj: ČT24)

První ze čtyř desítek nových tramvají, které pro Dopravní podnik Ostrava (DPO) vyvine a vyrobí švýcarská firma Stadler, by měla svézt cestující příští rok v létě. Bude mít název Tango NF2 Ostrava. Na zkušební testy by měl první vůz vyrazit v areálu dopravního podniku v únoru 2018.

Už dříve podnik uvedl, že jeden vůz bude stát 27,2 milionu korun, a cena celé zakázky tak přesáhne miliardu. DPO na ni bude chtít získat dotaci.

Nové plně nízkopodlažní tramvaje budou mít střední kapacitu, vejde se do nich 61 sedících a 127 stojících cestujících. Vozidla budou dlouhá téměř 25 metrů a budou moci jet rychlostí až 80 kilometrů v hodině.

Oproti současným tramvajím v ostravských ulicích budou pohodlnější a díky otočným podvozkům s lepším dvojitým odpružením a také mazáním kol bude jejich provoz i tišší. Budou vybaveny klimatizací, kamerovým a informačním systémem a USB konektory pro nabíjení telefonů a tabletů.

Bezpečnost a komfort jsou na prvním místě, ale spřažené soupravy vnímáme i jako neekonomické.
Daniel Morys
předseda představenstva DPO

Stadler tramvaje vyvine přesně na míru podle požadavků ostravského dopravního podniku. Nové tramvaje by měly nahradit spřažené soupravy, tedy soupravy se dvěma vozy. Důvodem je především větší bezpečnost cestujících. 

Do nových tramvají se oproti spřaženým soupravám vejde méně cestujících, podle Moryse ale celková kapacita jednotlivých linek neklesne. „Změní se struktura jízdních řádů,“ vysvětlil.

Tramvaje se budou projektovat v české konstrukční kanceláři Stadler Praha. Vyrábět se budou na několika místech, skříně například v polských Siedlcích ve spolupráci s firmou Solaris. Velký podíl budou mít podle viceprezidenta Stadleru Petera Jeneltena čeští subdodavatelé a část montáže bude mít na starosti i dceřiná firma DPO Ekova Electric.

Do dopravy šly miliardy

Do modernizace veřejné dopravy se v Moravskoslezském kraji v posledních devíti letech investovaly z evropských prostředků 2,2 miliardy korun. Peníze umožnily nejen vznik dopravních terminálů a zastávek, ale s jejich pomocí se pořídilo 256 autobusů, trolejbusů, tramvají a vlaků.

Lidé v Ostravě mohou od června také platit za jízdné bezkontaktní platební kartou. „Tato novinka je připravena ve všech vozech městské hromadné dopravy, tedy ve všech více než dvou tisících označovačích a šesti stech vozech,“ řekl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.