Padesátka nestačí, soud nařídil další zklidnění ulice V Holešovičkách

Ačkoli kdysi nechal pražský magistrát osadit úseky Severojižní magistrály, které procházejí obytnými čtvrtěmi, značkami omezujícími rychlost na 50 kilometrů v hodině s vysvětlením „omezení hluku“, podle soudu to nestačí. Server iHNed.cz upozornil na verdikt, podle kterého musí Praha zajistit snížení hluku a také emisí v ulici V Holešovičkách. Magistrát však tvrdí, že je to nemožné.

Ulice V Holešovičkách
Zdroj: ČTK Autor: Kateřina Šulová

Ulice V Holešovičkách je v současnosti jedním z nejvytíženějších míst v Praze. S výjimkou nákladních aut a těch, která chtějí Prahu jen minout a pokračovat na východ, tudy projíždí téměř každý, kdo do města přijel od severu. Ať už pak pokračují po magistrále do centra, tunelem Blanka na západ nebo třeba odbočí v Holešovicích.

Po zprovoznění tunelového komplexu Blanka se prudce zvýšil počet aut, která tudy projíždějí, z necelých 70 tisíc až k 90 tisícům denně. V současnosti se počet vozidel V Holešovičkách stabilizoval zhruba na 80 tisících.

Podle obyvatel vilové čtvrti, kterou tato ulice prochází, je jich i tak příliš mnoho. S tím souhlasí i soud. Rozhodl, že město musí do roka zařídit, aby se v úseku mezi křižovatkami Pelc-Tyrolka (resp. ústím komplexu Blanka) a Vychovatelna snížil hluk i emise.

Soudkyně mimo jiné odkázala na hlukové limity stanovené ve stavebním povolení – 60 dB ve dne a 50 v noci. „Ty limity jsou evidentně překročeny,“ upozornila. Městu hrozí pokuty, pokud ztišení nezařídí, ale magistrát tvrdí, že to není možné.

/*json*/{"map":{"lat":50.117833385469126,"lng":14.458539723488695,"zoom":13,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"path":[{"lat":50.11507454054759,"lng":14.445948600769043},{"lat":50.11584507667116,"lng":14.446806907653809},{"lat":50.11664311886969,"lng":14.4490385055542},{"lat":50.11760625553283,"lng":14.452471733093262},{"lat":50.1178263983354,"lng":14.454574584960938},{"lat":50.117743844903046,"lng":14.455904960632324},{"lat":50.117303557526434,"lng":14.457664489746094},{"lat":50.117386111717956,"lng":14.45899486541748},{"lat":50.117743844903046,"lng":14.460840225219727},{"lat":50.11760625553283,"lng":14.465603828430176},{"lat":50.1176337734385,"lng":14.467105865478516}],"strokeColor":"#ff0000","strokeOpacity":null,"strokeWeight":"8"}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) avizoval, že se bude Praha rozsudku bránit. Konkrétně se k němu ale zatím nevyjádřil. „Potřebuji znát přesné odůvodnění rozsudku, protože podle prvotních informací obsahuje řadu dopravních aspektů, které budou do budoucna klíčové pro jiné lokality,“ uvedl Dolínek.

Řešením by bylo vést auta pod zemí

V ulici V Holešovičkách se hluk neřeší poprvé. Už před sedmi lety tam snížili nejvyšší povolenou rychlost ze 70 na 50 km v hodině. Týkalo se to tehdy i jiných částí Severojižní magistrály, v jejichž blízkosti stojí domy, a také dalších frekventovaných ulic v hlavním městě. Ke ztišení silnic má pomoci také tichý asfalt.

Výhledově plánuje Praha zahloubení ulice V Holešovičkách. Plán, se kterým již před pěti lety přišel tehdejší radní pro dopravu Josef Nosek (ODS) a předloni jej oprášil jeho nástupce Petr Dolínek, však má i kritiky. Ti varují zejména před tím, že v době stavby se dopravní situace ve vytížené ulici ještě více zkomplikuje.