Víc kolejí, rychlejší jízda, delší nástupiště. Ostravu protne „železniční dálnice“

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravila modernizaci železničního uzlu v Ostravě. Počítá se při ní například se zvýšením počtu kolejí. Díky tomu by se měl zrychlit průjezd městem. Hledat projektanta přípravné dokumentace stavby bude SŽDC ještě letos. Modernizace železnice má stát přibližně 7,6 miliardy korun.

Video Přípravy k modernizaci železnice
video

Přípravy k modernizaci železnice

V rámci ní se počítá také s prodloužením nástupiště na zastávce Ostrava-Stodolní (ze stávajících 200 na 300 metrů) a s novým mimoúrovňovým přechodem k nástupištím ve stanici Ostrava střed. Stavět by se mělo v letech 2021 až 2025.

Studii proveditelnosti zpracovala společnost Moravia Consult Olomouc za 2,6 milionu korun. „Vítězná varianta představuje kompletní opravu dosud nemodernizovaného úseku, včetně zřízení nového mimoúrovňového přesmyku, který odstraní kolizní jízdy vlaků v jednotlivých směrech,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. V roce 2019 má být vyhlášena soutěž na zpracování projektové dokumentace, doplnila Šubová.

Podle generálního ředitele SŽDC Pavla Surého bude mít úsek mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Ostrava hlavní nádraží tři kolejové tratě. V obvodu stanice Ostrava hlavní nádraží pak půjde o čtyřkolejné řešení. Vlaky by mohly zmodernizovaným železničním uzlem jezdit rychlostí 120 kilometrů v hodině. 

SŽDC zvyšuje ročně investice o 4 miliardy

Investiční rozpočet SŽDC každoročně narůstá o čtyři miliardy korun. V roce 2018 by měl dosahovat 26 miliard. Výjimkou byl loňský rok, kdy bylo nutné rychle dočerpat evropské dotace a stavělo se za 39 miliard. SŽDC má možnost čerpat v programovacím období EU 2014 až 2020 celkem 40 miliard z Operačního programu Doprava 2 a pro tratě zapojené do transevropské sítě další miliardy z programu CEF (Nástroj pro propojování Evropy).

Mezi významné stavby, které by měly být spolufinancované z těchto programů, patří další úseky na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, modernizace některých úseků nákladního koridoru z Brna přes Havlíčkův Brod a Kolín do Děčína. Dále se počítá například s modernizací tratě z Prahy do Kladna s připojením letiště, s důležitou regionální tratí Brno–Zastávka či Otrokovice–Zlín–Vizovice.

Později by měly přijít na řadu například přípravy stavby tratě Brno–Přerov pro rychlost 200 kilometrů za hodinu a příprava modernizace tratě Plzeň–Domažlice. Přestavovat se budou také stanice v Pardubicích a České Třebové.