Prudký vzestup: Loni při nehodách na přejezdech zahynulo 45 lidí

Počet obětí nehod na železničních přejezdech v Česku stoupl loni oproti roku 2015 o více než 40 procent. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala se jedná o 45 zemřelých. Přibylo hlavně úmrtí chodců, a to dvojnásobně. Například na Přerovsku se zatím poslední smrtelná nehoda odehrála v prosinci u Hranic na hlavním železničním koridoru mezi Olomoucí a Bohumínem.

Video Smrtelné nehody na přejezdech
video

Smrtelné nehody na přejezdech

Nárůst počtu smrtelných nehod evidovala Drážní inspekce hned od začátku roku – již v březnu zemřelo na přejezdech 9 osob. V roce 2016 podle statistických výpočtů Drážní inspekce byly oběti při každém čtvrtém střetnutí. V roce 2015 umírali lidé při střetnutí na přejezdu při každé páté a v roce 2013 dokonce až při každé osmé nehodě.

„Prudký nárůst počtu usmrcených v minulém roce je částečně dán tím, že vzrostl počet střetnutí na přejezdu s osobou, kdy lidé nerespektovali světelné výstražné znamení nebo závory, vstoupili na přejezd a došlo ke kontaktu s vlakem.“

Martin Drápal

mluvčí Drážní inspekce

Přitom množství samotných neštěstí sice také vzrostlo, ale pouze o šest procent, a počet zraněných naopak meziročně o téměř polovinu klesl. Při všech nehodách na drahách loni zahynulo 245 lidí, o tři méně než v roce 2015.

Srážky v naprosté většině případů zapříčinili právě chodci, řidiči a další účastníci silničního provozu. Stejně tomu bylo podle mluvčího inspekce i v poslední tragické nehodě loňského roku, kdy v sobotu zemřeli při střetu osobního vlaku s automobilem na přejezdu u Třeboně dva muži. Zřejmě vjeli na přejezd na červenou. „Nic nenasvědčuje tomu, že by nefungovala světelná signalizace,“ řekl Drápal.

Vývoj mimořádných událostí na železničních přejezdech
Zdroj: Drážní inspekce

V roce 2015 při srážkách aut, cyklistů či chodců s vlaky na přejezdech zemřelo 32 lidí. Srážek bylo 165, takže úmrtí si vyžádala v průměru každá pátá. Loni bylo střetů 175 a tragická byla zhruba každá čtvrtá nehoda. Nejméně lidí zahynulo na přejezdech za posledních 14 let v roce 2013, kdy inspekce zaznamenala 23 úmrtí.

Na loňském výrazném nárůstu počtu mrtvých se podle Drápala podepsala hlavně úmrtí chodců. V roce 2015 jich na přejezdech zahynulo po střetu s vlaky deset, kdežto loni již dvě desítky.

Počet nehod se smrtelným zraněním na přejezdech za rok 2016
Zdroj: Drážní inspekce
Autor: Drážní inspekce

Celkem loni na všech drahách - tedy včetně tramvají, trolejbusů či lanovek - zemřelo 245 lidí, v roce 2015 bylo mrtvých 248. Ještě výraznější byl pokles počtu zraněných, kterých meziročně ubylo o více než 21 procent na 675.