Autobusový pat: Jih Moravy chce levné dopravce, řidiči tlačí na vyšší mzdy

Autobusoví dopravci z jižní Moravy stále nevědí, kde vezmou peníze na vyšší platy řidičů. Kraj jim připlatit nechce, dokud nedostane vyjádření od vlády a antimonopolního úřadu. Řidiči tak zůstávají v nejistotě. Od ledna mají podle rozhodnutí vlády dostat přidáno za hodinu o 26 korun 50 haléřů a 20 korun navíc za hodinu čekací doby.

Autobusové nádraží ve Znojmě
Zdroj: ČT24

Na vyškovském autobusovém nádraží panuje začátkem roku místo radosti spíše nervozita. Jakou budou mít výplatu za leden řidiči ještě nevědí. „To se musíte přijít zeptat až za měsíc,“ říká jeden z vyškovských řidičů Marek Jandl.

On i jeho kolegové najezdí měsíčně tisíce kilometrů. V práci jsou nejen jako řidiči, ale také jako prodavači, opraváři a uklízeči. Aby za náročnou profesi nedostávali podprůměrné mzdy, hrozili někteří z nich v minulém roce stávkami. Klidní nejsou ani teď. Nevědí, jestli kvůli zvýšení mezd nepřijdou třeba o benefity. „Má to být v lednové výplatě, jak nám slíbili. Uvidíme, jak to dopadne. A podle toho se zase budeme chovat dál. Zatím je to nejistota,“ říká řidič Eduard Říčka.

Na zvýšení mezd se zástupci odborů domluvili v září s ministerstvem práce a sociálních věcí. Původně odbory požadovaly zvýšení mezd za hodinu jízdy na 130 korun. Tlak na udržování nízkých mezd řidičů plyne z toho, že kraje často vybírají dopravce ve veřejných řízeních zaměřených na nízkou cenu.

U šoférů by mzda měla vzrůst z nynějších 71,60 koruny na hodinu na 98,10. Z 50 korun na hodinu na 78 korun by se měl podle dohody zvednout příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami. Nově by měl být zaveden příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 koruny za hodinu.

Kraje chtějí pomoc po vládě

Člen představenstva ČSAD Tišnov Ladislav Sova řekl, že náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD) dopravcům v prosinci pouze zaslal dopis, že se bude snažit o řešení. Hanák podle krajské mluvčí Moniky Brindzákové stále nedostal odpověď od ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva financí, na něž se kvůli čerpání peněz na zvýšení mezd řidičů obrátil. Ministerstvo práce začátkem prosince napsalo, že se očekává, že zvýšené náklady zaplatí kraje.

Na vládu se kvůli zvýšení platů řidičů obrátil už Ústecký kraj. „Souhlasíme s tím, aby dostali řidiči přidáno. Jde ale o dohodu mezi dopravci, odbory a vládou. Vláda tedy rozhodla o krajích, ale bez nás. Ústecký kraj má navíc každoroční navýšení mezd pro řidiče už ve smlouvách s dopravci,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Se žádostí o pomoc kvůli zvyšování platů řidičům autobusů se už na premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) na konci listopadu obrátil liberecký hejtman Martin Půta (STAN). Část odborářů v Ústeckém kraji pohrozila stávkou, pokud nedostanou řidiči linkových autobusů přidáno.

„Jihomoravský kraj bude chtít tuto problematiku otevřít na zasedání asociace krajů, které proběhne 21. ledna. Předpokládá se, že právě asociace krajů vyvolá jednání na vládě české republiky,“ řekla mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Jihomoravský kraj se obrátil i na antimonopolní úřad

Jihomoravský kraj, který má s řadou dopravců několikaleté smlouvy, desítky milionů korun navíc ročně platit nechce. Podle něj by to měl udělat ten, kdo rozhodl, vláda. Zároveň se kraj obrátil na antimonopolní úřad, aby zjistil, zda vůbec může smlouvy s dopravci měnit. Jihomoravští řidiči tak zůstávají ostražití. A připravení o sobě opět dát slyšet.

Dopravci jsou v patové situaci, protože na zvýšení platů nemají peníze. Náklady se jim zvýší zhruba o 3,50 koruny na kilometr. „Zatím to asi budeme řešit přesunem z jedné kapsy do druhé. Ořežeme řidičům benefity a navýšíme základní mzdu,“ dodal Ladislav Sova z ČSAD Tišnov. Podle Ladislava Sovy je situace nejhorší právě na jižní Moravě, obdobná je ještě na Vysočině.

Ve Zlínském kraji navýšení platů řidičů kraj zaplatí

Zlínský kraj uvolní na zvýšení mezd řidičů autobusů 73,5 milionu korun. „Vzhledem k tomu, že to bylo nařízení vlády, což je podzákonná norma, tak nám jako kraji nezbývalo nic jiného,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek (KDU-ČSL). Peníze jsou podle něj součástí prokazatelné ztráty dopravců, a tak jim je hejtmanství navyšuje dodatkem smlouvy. Rada podle Botka rozhodla, že zvýšení mezd nepřenese na dopravce.

Podle vedoucího ekonomického odboru Zdeňka Vašátka se o 73,5 milionu korun v rozpočtu snížil provozní příspěvek Ředitelství silnic Zlínského kraje, které se stará o komunikace druhé a třetí třídy. „Je předběžná domluva, že ihned po uzavření hospodaření roku 2016 tyto prostředky budou z přebytku hospodaření převedeny zpátky do ŘSZK,“ dodal Botek.

Zlínské hejtmanství prodloužilo termín zakázky na nového dopravce

Zlínský kraj momentálně řeší, kdo a za jakých podmínek bude zajišťovat autobusovou dopravu v regionu od ledna 2018. Hejtmanství prodloužilo termín veřejné zakázky na její zajištění do konce března příštího roku. Důvodem je vyhodnocení zakázky a případná úprava zadávacích podmínek. Zakázku totiž připravila koalice, která ve Zlínském kraji vládla v minulém období. Nynější koalice k ní má výhrady.

„Uvažovali jsme o tom, zda zakázku úplně zrušit nebo jen oddálit. Je však potřeba dodržet lhůty. Víme, že to spěchá,“ řekl hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL). Kraj by měl mít podle platné evropské legislativy soutěže na linkové dopravce uzavřené nejpozději v roce 2018. „Pokud však zjistíme, že v zakázce budou i nějaké další kritické body k řešení, nelze vyloučit, že dojde k dalšímu prodloužení,“ dodal hejtman Čunek.

Předpokládaná hodnota zakázky na dopravní obslužnost na deset let je 7,4 miliardy korun bez DPH. Rozsah veřejné dopravy by se měl pohybovat v objemu 19 milionů kilometrů.

Počítá se zavedením jednotného tarifu pro cestující na území kraje i se zavedením bezkontaktní čipové karty. Lidem by měla umožnit i využití vlaků Českých drah, v jednání je zapojení městské hromadné dopravy jednotlivých měst do systému. Ten bude propojen i s dopravní kartou Moravskoslezského kraje.