Mezi Brnem a Kuřimí bude moderní trať, nejdřív ale přijdou výluky

Brno – Stárnoucí trať mezi Brnem a Kuřimí začne Správa železniční dopravní cesty v příštím roce modernizovat. Cestování po dráze, která do roku 2000 sloužila jako součást hlavní spojnice Prahy s Brnem, bude potom klidnější a rychlejší. Nejprve se ale musí cestující připravit na tvrdé období, kdy budou v souvislosti s rekonstrukcí probíhat výluky.

Železniční správa začne v příštím roce opravovat úsek mezi brněnskými Maloměřicemi a Kuřimí. Za 550 milionů korun dojde nejenom ke zvýšení traťové rychlosti ze stávajících 100 km/h na 120 km/h, ale také k vylepšení zabezpečovacího zařízení. V plánu je sanace jedenácti mostů a devíti propustků a oprava nástupišť v Řečkovicích a České. Podle mluvčího SŽDC Pavla Tesaře je nutné rekonstrukci neodkládat. „Trať je v takovém stavu, že by mohlo dojít na některých místech k poruchám a musela by se kvůli bezpečnosti snížit rychlost,“ vysvětlil mluvčí.

SŽDC upozornila České dráhy, které na trati provozují osobní a spěšné vlaky i rychlíky, na plánovanou výluku jedné koleje. Dopravce už začal zařizovat provoz náhradní autobusové dopravy. Ačkoli je trať dvoukolejná, provoz v plném rozsahu nebude možné během prací zachovat. Velmi vytížená je trať zejména v ranní špičce, kdy jezdí vlaky v patnáctiminutovém intervalu, dráha také slouží nákladnímu tranzitu. „Konkrétní opatření ale budeme teprve řešit,“ poznamenala mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Oprava kolejí mezi Brnem a Kuřimí bude poslední částí prací na trati z Brna do Havlíčkova Brodu. V dalších úsecích probíhají opravy již několik let, nyní se dokončují práce mezi Tišnovem a Řikonínem.

Trať z Brna do Havlíčkova Brodu v současné trase je v provozu od roku 1953. Po elektrizaci v roce 1966 se z ní stal jeden z nejdůležitějších tahů v zemi, přes Brno a Havlíčkův Brod jezdily veškeré vlaky mířící od Prahy na Bratislavu a později i na Vídeň. V roce 2000 po elektrizaci trati Brno – Česká Třebová se však dálková doprava od Prahy na Brno odstěhovala na nově vzniklý koridor, zatímco havlíčkobrodská trať zůstala kromě osobních vlaků a rychlíků k dispozici nákladní dopravě. Expresní vlaky na ni občas zavítají, například když dojde k nehodě na koridoru.