Trať „vlaku svobody“ obnoví SŽDC příští rok, včas to nestihne

Aš – Železniční trať z Aše na hranice s Německem začne příští rok opravovat Správa železniční dopravní cesty. Její německý protějšek by se měl pustit do rekonstrukce navazujícího úseku, aby bylo obnoveno přeshraniční železniční spojení Aše a Selbu. Zrychlí se tak spojení Chebu s bavorským Hofem. V termínu stanoveném česko-bavorským memorandem, které počítá se zavedením vlaků po obnovené trati od prosince 2013, to však železniční správy zřejmě nestihnou.

Trať, po které se do západního Německa dostal v roce 1951 tzv. „vlak svobody“, je nyní oficiálně v dlouhodobé výluce kvůli špatnému technickému stavu. Zahájení prací na jeho zlepšení plánuje SŽDC na podzim příštího roku, obnovit provoz již od prosince proto nebude možné. „Předpokládané celkové investiční náklady činí 75 milionů Kč a stavba by měla probíhat od září příštího roku do června 2014,“ upřesnil mluvčí železniční správy Pavel Tesař.

Ašskému starostovi Daliboru Blažkovi se konečný termín vůbec nelíbí. Je o půl roku za datem, kdy měly podle smlouvy s Bavorskem začít přes hranice jezdit vlaky. „My jsme se dlouho snažili přesvědčit německého partnera, aby s rekonstrukcí na německé straně vůbec začali. Pokud by se to mělo zdržet na české straně, budeme možná vypadat jako nevěrohodný partner,“ podotkl. Ministerstvo dopravy je ale přesvědčeno, že situace není tak špatná. „Přístí týden má být jednání, takže tam se budou obě strany vzájemně informovat,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák.

Reportáž Marka Štětiny (zdroj: ČT24)

Součástí obnovy tratě na hranice bude rekonstrukce ašského nádraží, kde vznikne nové nástupiště, osvětlení a vymění se výhybky. Důležitá ale bude především oprava samotné trati. „Součástí prací bude výměna kolejí, štěrku, rekonstrukce jednoho mostu, dále čtyř mostků a budou se také upravovat nástupiště,“ shrnul mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Obnova spojení bude stát 75 milionů korun. S rekonstrukcí tratě z Aše do Selbu počítá česko-bavorské memorandum o zlepšení vzájemné železniční dopravy, které hovoří také o zrychlení dopravy mezi Prahou a Mnichovem a elektrizaci spojky Cheb–Marktredwitz.

Selb se v roce 1951 stal nečekanou cílovou stanicí vlaku z Prahy, který měl skončit v Aši. Skupina železničářů rozhodnutá dostat se do západního Německa využila postavení cesty z ašského nádraží na Selb. Vlak v Aši nezastavil a dostal se za hranice, kde železničáři a několik cestujících zůstalo, zatímco další cestující se vrátili domů.