Jezdilo jich 700, zbyly čtyři. V Pardubicích zachránili trolejbus 8Tr

Po sedmnácti letech skončila renovace trolejbusu Škoda 8Tr, který nyní bude sloužit jako historické vozidlo pardubického dopravního podniku. Je jedním ze čtveřice provozuschopných trolejbusů vyráběných ve druhé polovině 50. let v Plzni a v roce 1960 v nové továrně Škoda v Ostrově.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: V celé České republice se podařilo dochovat jen čtyři pojízdné trolejbusy tohoto typu

Pardubičtí mechanici představili renovovaný trolejbus výrobního čísla 590 před Vánoci a nyní se s ním vydali na zkušební jízdu. Dva okruhy kolem dílen ukázaly, že vše funguje, jak má. Bylo to vyvrcholení takřka nekonečného díla. Oprava trolejbusu začala před sedmnácti lety. Byl to tehdy vrak, který dlouhá léta stál na poli u Čáslavi. Ukázalo se ale, že oprava je mnohem náročnější, než kdokoli předpokládal.

Problém spočíval hlavně v tom, že pro trolejbus, který dnes již patří k naprostým unikátům, nebyly náhradní díly. Většinu součástek si tak museli pardubičtí mechanici vyrobit sami. „Samozřejmě to jde pomaleji, není to jaké nové vozy – přijdete, vyměníte,“ podotkl Josef Hanousek z Dopravního podniku města Pardubic.

Nejnáročnější bylo vyrobit novou elektroinstalaci. „Pomáhali nám s ní i kolegové z jiných měst. Ale největší mravenčí práce byla tady,“ podotkl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Trolejbusy typu 8Tr vyráběla Škoda (do roku 1959 ještě pod názvem Závody Vladimíra Iljiče Lenina) od poloviny 50. let. Ačkoli nešlo o více než o evoluci předchozích typů, staly se škody 8Tr do té doby nejrozšířenějším trolejbusem nejenom v Československu, ale i ve světě. Oproti vozům 6 Tr a 7 Tr, kterých vznikly dohromady zhruba dvě stovky, vyrobila Škoda během pěti let více než 700 trolejbusů 8Tr. Kromě československých měst šly také do Sovětského svazu, dalších východoevropských zemí a dokonce i do Číny.

V Československu šla nejpočetnější série do Prahy, kde do té doby neměly plzeňské trolejbusy příliš velké zastoupení a převažovaly vozy Tatra. Pětatřicetikusová série vozů 8Tr byla zároveň poslední dodávkou nových trolejbusů, která do Prahy šla. Po nákupu 8Tr v roce 1960 přišel postupný útlum trolejbusové dopravy ve městě, provoz zcela zanikl v roce 1972.

V Pardubicích naproti tomu byl v době, kdy přicházely nové vozy 8Tr, trolejbusový provoz ještě mladý a čtrnáct nových vozidel tehdy zvětšilo vozový park zhruba o polovinu. Trolejbusy přicházely postupně v letech 1957 až 1959. Již o tři roky později se ale pozvolna začal ujímat vlády typ Škoda 9Tr. Šlo o další evoluci škodováckého trolejbusu, ovšem až vozy 9Tr se staly skutečným bestsellerem, s počtem více než sedmi tisíc vyrobených kusů šlo o trolejbusovou obdobu neméně slavných tramvají T3.

Nicméně i typ 8Tr se může pochlubit některými zajímavými primáty. Mezi ně patří i fakt, že šlo o první typ trolejbusu, který se vyráběl v nové továrně Škoda v Ostrově, kam se v roce 1960 přesunula výroba trolejbusů z Plzně.

V současnosti jsou v Česku čtyři renovované vozy 8Tr. Kromě čerstvě opraveného pražsko-pardubického trolejbusu s výrobním datem z deváté výrobní série je mezi nimi ještě jeden vůz dodaný do Prahy. Je k vidění v muzeu pražského dopravního podniku. Technické muzeum Brno má ve sbírce původně bratislavský vůz z páté série, který je však ukrytý v depozitáři v Řečkovicích. Renovovaný trolejbus šesté série potom existuje v Ostravě.

Nejnovější z provozuschopných škod 8Tr bude brzy k vidění i v pardubických ulicích. První cestující by měl svézt v květnu během oslav 65 let od vzniku městského dopravního podniku.