Obrataňská úzkokolejka oslavila 110 let. Parní vlak připomněl i současné problémy

Starší z dvojice jihočeských úzkokolejek – trať z Jindřichova Hradce do Obrataně – oslavila 110 let své existence. Jedna z posledních dochovaných tratí s rozchodem 760 milimetrů sice přežila všechny snahy o zrušení, ale v posledních letech těžce bojuje o budoucnost. Parní vlak, jehož jízda jubileum připomněla, byl po mnoha měsících první. V létě dopravce naplánované historické jízdy zrušil kvůli svým finančním problémům.

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) oslavily 110. výročí své trati do Obrataně s mírným zpožděním. První cestující se po jihočeské úzkokolejce svezli již na Štědrý den roku 1906, den po slavnostním zahájení provozu. Od té doby vlaky mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní jezdí navzdory všem nepřízním osudu.

Nyní přišly oslavy na řadu po vánočních svátcích. Že není vše, jak bývalo, připomněl historický vlak s parní lokomotivou, který se dopoledne vydal na trasu z Jindřichova Hradce do Černovic. Na obrataňské železnici totiž v minulosti jezdily historické vlaky pravidelně každé léto, letos je však JHMD zrušily kvůli svým ekonomickým problémům a sporům s krajem a vyjel až mikulášský historický vlak. V létě museli cestující vzít za vděk pravidelným spojům s dieselovými lokomotivami či motorovými vozy, z nichž dva se navíc v srpnu srazily.

Dopravce tvrdil,  že kraje – v prvé řadě ten Jihočeský, v malé míře i Vysočina, protože Obrataň je na Pelhřimovsku – neplatily za provoz osobních vlaků dost peněz. Nakonec JHMD dostanou přidáno. Již v létě podepsal dodatek smlouvy na letošní rok Jihočeský kraj a na podzim se dopravce dohodl i v Jihlavě.

„V posledních listopadových dnech jsme podepsali smlouvu na rok 2016. Předpokládám, že počátkem roku 2017 podepíšeme smlouvu na rok 17 a další období,“ uvedl ředitel společnosti Boris Čajánek. Podle Pavla Bartoše z vysočinského krajského úřadu podepsal kraj dodatek s podmínkou „ukončení všech soudních a dalších sporů, které vede společnost JHMD proti kraji“.

Dějiny úzkokolejky odrážejí historii českých železnic 

Trať nazývaná „Obrataňka“ prožila několik velkých změn, které kopírovaly dějiny železnice v českých zemích jako celku. Vznikla v roce 1906 z iniciativy státu i obcí sdružených ve společnosti Místní dráha Jindřichův Hradec – Obratany, dopravu od počátku zajišťovaly c. k. Státní dráhy (kkStB), od kterých ji v roce 1918 převzaly Československé státní dráhy. O sedm let později se staly ČSD také vlastníkem trati.

Do druhé světové války se trati dařilo. Byla to významná spojnice Jindřichohradecka a Táborska a panovala na ní čilá osobní i nákladní doprava. Že je trasa zvolená správně, ostatně dokazuje i státní silnice I/34, která prochází týmiž obcemi jako železniční trať. Okupace pohraničí v roce 1938 přinesla zásadní problém, protože část území, po kterém trať vede, připadla Německu. Dopravu ještě více zkomplikovala druhá světová válka, během níž byl pro nedostatek pohonných hmot zastaven provoz železničních motorových vozů, které na úzkokolejce hrály významnou roli.

Ve druhé polovině 20. století potom význam trati pozvolna klesal s tím, jak rostla důležitost silniční dopravy. Již zmíněná státní silnice I/34 začala z kolejí přetahovat náklad a postupně také cestující. Silnici navíc musela trať částečně ustoupit, když se v 80. letech stavěl obchvat Nové Včelnice a sousedního Žďáru a trať byla přeložena.

Podstatné však je, že v té době obrataňská dráha stále existovala. Nijak se jí – na rozdíl od druhé z jindřichohradeckých úzkokolejek – nedotkla velká vlna rušení místních drah a omezování provozu v 70. letech, ale v době, kdy se překládala silnice, se již úvahy, zda je úzkokolejka potřeba, objevily. Hlasy sílily na počátku 90. let a již v roce 1993 se vláda rozhodla obrataňskou i novobystřickou úzkokolejku prodat. Nakonec je v roce 1997 za korunu získaly Jindřichohradecké místní dráhy. Nejprve obnovily dříve již zastavený provoz na trati do Nové Bystřice, na obrataňské trati začal soukromý dopravce jezdit v říjnu 1997.

JHMD dlouho držely image úspěšného podniku, který se dokáže vzorně postarat o své vlaky i tratě. Cestující přijížděli na pravidelné parní jízdy na obou úzkokolejkách, vozili se k nádražím, na kterých vznikly penziony, a kraje rády objednávaly pravidelnou dopravu. Obraz idyly však v posledních letech narušily nejprve spory ve vedení, kvůli kterým odešel zakladatel firmy Jan Šatava a po něm i další spoluzakladatel Jan Hruška. Vzápětí se objevily zprávy o finančních problémech společnosti.

Již před dvěma lety se hovořilo insolvenci, které však JHMD nakonec unikly. Letos se však situace opakovala. Než se JHMD dohodly s kraji na zvýšení plateb za zajištění dopravy, došla situace tak daleko, že zaměstnanci dostávali mzdy pozdě a na splátky.