Kvůli hlukovým limitům pojede v Praze méně tramvají, bojí se Dolínek

Nejen novými stavbami, ale také novými hlukovými limity se v příštím roce bude muset zabývat vedení Prahy i městský dopravní podnik. Podle radního pro dopravu Petra Dolínka se letos zpřísnily limity tak, že na některých místech bude nutné tramvajovou dopravu omezit a v noci zcela zrušit, pokud budou limity nadále platit. Radní to řekl, když představoval výhled staveb, které by v budoucnu měly rozšířit pražskou tramvajovou, ale i silniční síť.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Pražský magistrát představil své dopravní investice

Změna vládního nařízení o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku podle náměstka pražské primátorky a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) ohrožuje plány na budoucí stavby tramvajových tratí v Praze, ale především současný provoz. Ten ovlivňuje změna pravidel pro tzv. starou hlukovou zátěž, tedy pro silnice a dráhy zprovozněné před rokem 2001. Platí pro ně sice mírnější limity, ale ty je podle ministerstva zdravotnictví „možné aplikovat (…) pouze dočasně, a to dokud nedojde k navýšení hluku z jejich provozu o více než 2 dB“. Podle ministerstva životního prostředí „v průběhu projednávání novely nevznesli zástupci ministerstva dopravy, krajských úřadů ani příslušných magistrátů (…) žádné námitky“.

Do hlukových limitů se nevejde například rekonstruovaná trať v Bělehradské ulici. Podle technického ředitele dopravního podniku Jana Šurovského by po tramvajové trati v Bělehradské muselo pro splnění přísnějších limitů jezdit v denní době o 55 spojů méně a v noční době (tj. od 22 do 6 hodin) o 18 spojů méně.

Omezení hrozí také nočním tramvajím. Ty by se nemohly sjíždět na centrálním uzlu v Lazarské. „Je nemyslitelné, že se tam o víkendu sjede každých deset minut devět tramvají,“ podotkl Jan Šurovský. Dodal, že jsou limity nastavené tak, že fakticky upřednostňují silniční dopravu před tramvajovou. Kdyby dopravní podnik nahradil tramvaje v plném rozsahu autobusy, přes všechny zjevné nevýhody by s tím hygienici byli spokojeni.

Petr Dolínek při ohlédnutí za dopravními investicemi v roce 2016 a představení výhledu pro příští roky řekl, že hrozí kvůli novým hlukovým pravidlům úplné zrušení noční tramvajové dopravy v Praze a nahrazení autobusy. „Není datum, že třeba od 1. dubna už tramvaje na nočních linkách neuvidíte, ale rychle se to blíží,“ uvedl.

2017: Tramvaje budou mít výluku v Michli, metro v Jinonicích 

Praha se přitom chystá v budoucnu stavět několik nových tramvajových tratí v čele s dráhou na Dědinu, další nové trati mají vést do Libuše nebo Slivence. V příštím roce potom chystá dopravní podnik několik větších oprav. První výluka začne již koncem ledna, bude to další etapa rekonstrukce trati v ulici U Plynárny. „Pak bude probíhat nikoli rekonstrukce, ale výměna panelů v Chodovské ulici, kde po trati ve větší části jezdí i autobus,“ doplnil Jan Šurovský.

Oprava trati U Plynárny a v Nuselské začala letos a zabrala většinu roku. „V součinnosti s kolegy s TSK u mostu přes Botič u zastávek Pod Jezerkou se podařilo zrekonstruovat tramvajové těleso od křižovatky Nuselská – Vladimírova téměř ke Kauflandu na hranici Michle a Vršovic,“ shrnul technický ředitel dopravního podniku. Další velké výluky byly letos ve Vršovické a Sokolovské. Dopravní podnik tak renovoval pět kilometrů tramvajových tratí, což je zhruba třicetina sítě.

V příštím roce by kromě pokračování oprav na trati na Spořilov měly proběhnout opravy tratí v okolí křižovatky Palmovka a také u vozovny Kobylisy. V metru, které letos zažilo několik výluk včetně týdenního přerušení provozu z Pankráce až na Roztyly, budou pokračovat výměny pražců a výhybek. Současně se již 7. ledna déle než na půl roku cestujícím uzavře stanice Jinonice. Ve čtyřech stanicích potom dopravní podnik připravuje vytvoření bezbariérového přístupu.

Letos šly na dopravu tři miliardy

Celkově letos investovala Praha do dopravní infrastruktury přes tři miliardy korun. Petr Dolínek připomněl například rekonstrukci Korunovační ulice, opravy v Malešické nebo stavbu nové nájezdové rampy na magistrálu (5. května) z Vyskočilovy. Přes 50 milionů šlo i na cyklistické projekty, ať už to byly nové cyklostezky, značení cyklistických tras nebo instalace nových stojanů na kola.

Stovky milionů šly na údržbu. Radní pro dopravu je přesvědčen, že Praha po letech začala snižovat dluh, který vůči své dopravní infrastruktuře má. Podle Petra Dolínka by bylo potřeba do oprav investovat 20 miliard. „Jsou to sice imaginární peníze, ale doběhnou nás. Řidiče aut to dobíhá zničenými tlumiči, proraženými koly a dalšími věcmi. Nemuseli bychom to řešit, kdyby v minulosti v údržbě někdo nezaspal,“ řekl.

Investice klesnou, radu za to kritizuje bývalý primátor

V příštím roce budou v Praze dopravní investice již nižší než letos, měly by se pohybovat kolem dvou miliard korun. Během roku 2017 by měla skončit šestiletá oprava Nuselského mostu, kde je nyní rozkopaný pravý pruh ve směru k dálnici D1. Město počítá také s opravami na nábřeží Kapitána Jaroše, Karlově náměstí, v Patočkově či Vršovické. Cyklisté se dočkají nové cyklostezky z Ruzyně do Hostivic nebo rozšíření trasy z Modřan do Zbraslavi.

Pokles investic v situaci, kdy má město na účtech miliardy, však vyvolal kritiku. Již před Vánoci se proti chování současné rady vymezil bývalý pražský primátor Pavel Bém (ODS). „Zatím to vypadá, že pro tuto koalici je prioritou hledání trafik pro své věrné a na nic dalšího nemají čas,“ uvedl.

Radní ale tvrdí opak. S penězi si vědí rady, jde jen o to mít investice dobře připravené. Posloužit by měly například ke stavbě trasy metra D či nových tramvajových tratí.