Kus první části cyklostezky v Havířově je pryč. Zničili ji dělníci při stavbě její druhé etapy

Zničená cyklostezka

Havířovská cyklostezka nemá právě jednoduchý život. Její první část otevřelo město loni na podzim. Město přitom žádalo, aby po ní lidé nejezdili na čtyřkolkách nebo na koních. Nemá totiž zpevněný povrch a kopyta či pneumatiky by ji poničily. K tomu však stejně došlo letos při výstavbě její druhé části – dělníci její velkou část rozjezdili těžkou technikou.

S tím, že firma, která staví nový most na stezce a poškodí její už hotovou část, se podle města údajně od začátku počítalo, uvedla redaktorka ČT Markéta Radová. Firma se však podle havířovské mluvčí Jany Dybové zavázala, že sama uhradí opravu rozježděného povrchu a stezku uvede do původního stavu.

„Věc už zároveň kvůli možnému ohrožení cenné přírody šetří Česká inspekce životního prostředí,“ dodala Markéta Radová.

Podle Zdeňka Mohyly, který bydlí nedaleko, by bylo hospodárnější, kdyby se úsek za více než 6 milionů korun stavěl spolu s mostem. „Kdyby to byl kousek, tak neřeknu, ale to máte přes kilometr a půl poničené stezky,“ sdělil. 

Další komplikace kvůli zbourání starého a stavbě nového mostu zažívá asi stovka místních lidí. Musejí nyní chodit velkou oklikou.

Výstavba prvního úseku cyklostezky, která by měla v budoucnu spojit Havířov s rekreační oblastí v okolí Žermanické přehrady, zahrnuje úsek dlouhý 1,6 kilometru. Začíná u lávky přes říčku Lučinu a vede podél Mezidolního potoka po ulici Mezidolí, kde se napojuje na stávající komunikaci.

  • V Moravskoslezském kraji vznikly v posledních letech desítky kilometrů cyklostezek za stovky milionů korun. V kraji je okolo 2400 kilometrů cyklostezek a cyklotras. Podařilo se například vybudovat už téměř celou trasu spojující Ostravu s Beskydami, jež je dlouhá více než 40 kilometrů. Cyklisté mohou například jezdit po cyklostezce mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi, postavené na místě zrušené železniční trati, nebo po horské trase ve Frenštátě pod Radhoštěm na Novojičínsku.

Cyklostezka prochází přírodní památkou Meandry Lučiny, proto je její povrch z nestmelených materiálů s ohledem na životní prostředí. Úsek podél Mezidolního potoka v rámci výstavby cyklostezky stavbaři odvodnili podélnými drenážemi.

Finanční náklady na zhotovení prvního úseku cyklostezky Havířov-Žermanická přehrada dosáhly 6,5 milionu korun, město při výstavbě počítalo s až 85procentní dotací z ROP Moravskoslezsko.

Celá cyklostezka bude v budoucnu procházet Havířovem, Horními Bludovicemi a Žermanicemi. Předpokládané náklady na její výstavbu a označení jsou vyčísleny na 63 milionů korun.