Postavit metro D s konečnými stanicemi a ostatní vybudovat později se prodraží, varuje expert

Výbor pro dopravu pražského magistrátu bude ve čtvrtek jednat o výstavbě trasy metra D. Trasa nové linky má vést z Pankráce do Písnice. Na trase by mělo být deset stanic. Dopravní expert Martin Srb ve Studiu 6 České televize upozornil, že ze světa nezná jediný případ, kdy by se nejprve stavěl tunel, a teprve dodatečně stanice na trase metra.

Video Studio 6
video

Studio 6: Metro D je potřeba, ulehčí lince C

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek navrhuje, aby se metro otevřelo jen s konečnými a přestupní stanicí, bez šesti standardních zastávek.

Dolínkův plán reaguje na dlouhodobé problémy s výkupem pozemků. V pondělí navíc Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost Prahy proti rozsudku městského soudu. Metropole tak musí znovu vypracovat změnu územního plánu pro trasu linky D.

Expert: Dostavět stanice později je krajní řešení

Podle předběžných odhadů stavba metra D, které má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem, vyjde město na 51,4 miliardy korun. Pozdější dostavba stanic by ale podle ředitele společnosti 3G Martina Srby stavbu ještě prodražila.

„Postavit stanice až po otevření linky je krajní řešení a je dobré se tomu vyhnout. Znamenalo by to postavit tunel, vybudovat stanice a teprve před otevřením metra linku na několik měsíců přerušit a tunel propojit. Nevím ale o projektu na světě, kde by se něco takového v obdobném rozsahu stavělo,“ zdůraznil Srb.

Vedení trasy metra D – koncepce řešení DÚR 12/2011
Zdroj: Metroprojekt

Linka bez stanic by navíc i tak potřebovala po celé své délce vystavět únikové chodby. „Není možné vést vlaky osmikilometrovým tunelem bez možnosti úniku. Chodby by měly být rozmístěny každých 200 až 500 metrů. Jejich výstupy jsou opět otázkou výkupu pozemků,“ připomněl Srb.

Podle Michala Drábka z Dopravní fakulty ČVUT by mělo město při stavbě metra myslet i na odstavná parkoviště u konečných stanic linky D.

„Praha má skvělou dopravní obslužnost a pražské metro je celosvětově nejvíce využívaným metrem na počet obyvatel města. V Praze jede metrem každý obyvatel jednou denně, což je dvojnásobek toho co v Mnichově,“ dodal Srb.