Ožije frýdlantská úzkokolejka? Spíše na ni vyjedou cyklisté

Frýdlant – Úzkorozchodná trať z Frýdlantu do Heřmanic, zrušená v 70. letech minulého století, ožije. Zda po ní budou znovu jezdit vlaky nebo z ní vznikne další cyklostezka, teď řeší severočeské obce i sdružení, které připomíná historii dávné trati. Právě ono se staví za obnovu úzkokolejky, která by se mohla stát podobným turistickým magnetem, jako jsou úzkokolejky v nedalekém Sasku.

Správa železniční dopravní cesty se rozhodla, že pozůstatky někdejší úzkorozchodné trati nabídne bezplatně obcím. „Jednou z podmínek, kterou si SŽDC klade, je, aby byla zachována liniovost původní stavby, mimo jiné z důvodu protipovodňových opatření,“ uvedl mluvčí správy Pavel Halla.

Obce by mohly získat kilometry náspu i opuštěné a chátrající nádražní budovy. Starostové jsou přesvědčeni, že bývalá trať pomůže rozvoji turistiky na Frýdlantsku. Existují však různé představy, kterým směrem by tento rozvoj měl jít. Objevily se tři návrhy – obnovit železnici, postavit cyklostezku nebo vytvořit hipostezku, kterou by mohla využívat také horská kola.

Reportáž Michala Jemelky (zdroj: ČT24)

Největší naději na vznik má cyklostezka, kterou podporuje většina starostů. Poukazují na hlavní nevýhodu obnovení úkorozchodné železnice, již prosazuje spolek Frýdlantské okresní dráhy – vysokou cenu. Trať by bylo nutné znovu postavit, protože po původní dráze zbylo pouze zemní těleso, stálo by to nejméně 40 milionů a trvalo déle než případná výstavba cyklostezky. Podle sdružení ale rozdíl není zásadní. „Základ pro cyklostezku je úplně stejný jako pro železnici. To znamená, že nejhorší, nejtěžší a nejdražší práce se musí udělat pro obě,“ poukázal Jiří Kořínek z Frýdlantských okresních drah. Sdružení provozuje muzeum u frýdlantského nádraží, kde také obnovilo část kolejiště. Památník zrušené úzkokolejky je i v Heřmanicích.

Hipostezku potom podporuje další sdružení, Cyklisté Liberecka. Tvrdí, že taková úprava stávajícího tělesa by byla nejsnazší. „Můžeme tam jezdit na horském kole, není tam žádná zábrana. Pro koně je to novinka, protože na Frýdlantsku oficielně hipostezka vůbec není,“ řekl Miroslav Těšina z Cyklistů Liberecka.

Trať Frýdlant–Heřmanice byla v provozu mezi lety 1900 a 1976. V Heřmanicích na ni navazovala úzkorozchodná dráha dále do německé Žitavy (Zittau). Německý úsek zanikl již po válce, kdy se jeho větší část ocitla na polském území. V případě obnovení by se jednalo o čtvrtou veřejnou úzkorozchodnou dráhu v Česku po dvou jindřichohradeckých a osoblažské. V Sasku naopak funguje a láká turisty mnoho tratí, přestože jde pouze o pozůstatky někdejší rozsáhlé sítě.