„Dálniční“ vlak vyjede již před začátkem prací na D1

Praha/Brno – Již před zahájením oprav dálnice D1 pošlou České dráhy na koleje mezi Prahou a Brnem spoje nazvané D1 Express. Původně byly označovány jako alternativa k dálnici během její modernizace, kdy se očekávají velká zpoždění při cestě autem. Nakonec však ČD vypraví spoje, které budou provozovat na své komerční riziko, již 4. října. Jezdit budou dva páry spojů denně, oba pojedou v hodinovém odstupu ráno z Brna a odpoledne z Prahy, v provozu budou pouze v pracovní dny.

Dva páry expresů s čísly 546/557 a 548/559 dají vzpomenout na slavný spoj Manažer, který jezdil před zavedením Pendolin z Ostravy do Prahy a po cestě nikde nezastavoval. Nonstop pojedou i D1 Expressy, jejich jízdní doba se však nebude lišit od běžných expresů, které mají na cestě dvě zastávky. Pojedou tedy 2 hodiny a 42 minut. „Od nového grafikonu ji snížíme na 2 hodiny a 35 minut,“ slíbil ovšem Jiří Ješeta z ČD. S jízdním řádem pro rok 2013 by navíc měl přibýt třetí pár D1 Expressů.

Spoje D1 Express by měly být na nádraží snadno k rozpoznání díky výrazným polepům. Jejich znakem by měla být i moderní lokomotiva řady 380 v čele, uvnitř se potom cestující dočkají komfortu obvyklého pro expresní vlaky ČD. V první třídě dostanou cestující zdarma nápoj a denní tisk, k dispozici bude také tzv. tichý vůz a během podzimu plánuje dopravce nabídnout bezdrátové připojení k internetu. Soupravy by měly být pětivozové se třemi vozy druhé třídy (celkem 216 míst k sezení), jedním vozem první třídy a jedním kombinovaným vozem s místy první třídy (v té celkem 82 míst k sezení) a bistrooddílem. Na rozdíl od dávného vlaku Manažer nebude v D1 Expressech povinný příplatek, povinná nebude ani rezervace.

Podle Jiřího Ješety je zavedení D1 Expressů ještě před zahájením prací na dálnici vhodné vzhledem k rostoucímu počtu cestujících mezi Brnem a Prahou. „Zavedením D1 Expressů reagujeme na rostoucí poptávku cestujících,“ poznamenal Ješeta. Podle údajů ČD meziročně ve vlacích Brno–Praha přibylo cestujících o desítky procent. Ti mohou kromě D1 Expressů využít další expresní vlaky, které jezdí zpravidla každou hodinu, případně přímých rychlíků, které však nabízejí nižší komfort a mají téměř o hodinu delší jízdní dobu.

Modernizace dálnice D1, se kterou je zavedení nových vlaků – nakonec nepřímo – spojeno, měla podle prvních plánů začít ještě před prázdninami. Později Ředitelství silnic a dálnic neurčitě hovořilo o září, ještě později o 5. říjnu. Nakonec však stanovilo termín na odevzdání přihlášek do druhého kola výběrových řízení na dodavatele na 12. listopadu. Silničáři přitom připouštějí, že se stavět ve skutečnosti začne až příští rok na jaře.

D1 EXPRESS:

odjezdy z Brna:

  • 6:15, 7:15

odjezdy z Prahy:

  • 17:03, 18:03

jezdí pouze v pracovní dny

služby: místa 1. a 2. třídy, palubní bistro, možnost rezervace místa k sezení, místa pro rodiče s dětmi do deseti let, dámský oddíl, tichý oddíl