Brno bude mít nové autobusy a trolejbusy za stovky milionů korun

Brněnský dopravní podnik chce příští rok investovat stovky milionů korun do nových vozidel a do oprav tramvajových tratí. Zároveň chystá zásadní modernizaci řídicího a informačního systému. Autobusy budou nízkopodlažní, trolejbusy budou s alternativním pohonem na baterie.

Starší typ trolejbusu, který jezdí v současné době v Brně
Zdroj: ČTK Autor: Libor Sojka

Nových autobusů má v Brně během dvou let jezdit šedesát. Všechny mají být na zemní plyn, z toho šestnáct krátkých a čtyřicet čtyři kloubových. Celkem sto šedesát autobusů bude na plyn. To je zhruba polovina, více už jich nebude. V Brně zbývá jen osmdesát osm autobusů, do kterých se nastupuje po schodech, za dva roky už by jich mělo být jen asi třicet. „Celková předpokládaná cena je 483 milionů korun. Stejně jako u trolejbusů máme požádáno o dotaci z evropských fondů,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Poprvé budou jezdit městem trolejbusy na baterie

Poprvé bude mít Brno také trolejbusy s alternativním pohonem na baterie, které umožní ujet na jedno nabití zhruba patnáct kilometrů mimo trolejbusovou síť, premiérově budou mít i klimatizaci. Celkem jich má být deset za sto dvacet milionů, v příštím roce to mají být první tři.

Očekává se také nákup deseti minibusů za třicet pět milionů korun. Dopravní podnik je zhruba před rokem začal nasazovat na méně vytížené linky.

Do tramvajových vozoven přibudou po letošních velkých nákupech pouze čtyři vozy Vario za devadesát tři milionů, z toho tři kloubové. Díky tomu už budou jezdit na lince jedna téměř všechny soupravy složené z těchto vozů.

Video Události v regionech (Brno)
video

O změnách v brněnské městské dopravě natáčel redaktor Jonáš Nepustil

Zdroj: ČT24

Sto milionů bude stát modernizace informačního systému

Přes sto milionů korun má pokrýt modernizaci řídicího informačního systému, který je starý více než deset let a funguje ještě analogově. „Musíme přejít na digitální provoz, abychom zase měli jeden z nejmodernějších systémů, jako tomu bylo v době, když vznikl tento. Jedním z dopadů bude například wifi ve vozidlech,“ vysvětlil generální ředitel DPMB.

Zhruba 350 milionů korun budou stát opravy tratí. S vodárnami podnik koordinuje opravu Valchařské od Tomkova náměstí po Selskou. Opraví esíčko v ulici Jana Babáka, také trať v ulici Líšeňské včetně smyčky Juliánov. Nově vznikne zastávka, která umožní přestup z tramvaje přímo do autobusu bez přecházení ulice.
Opravovat se bude také v Křenové a kolejové trojúhelníky na křižovatce Vranovské s Jugoslávskou a u Semilassa a na Moravském náměstí před kostelem svatého Tomáše. Tratě na samostatném tělese bude podnik opravovat na třídě Generála Píky a v Nezamyslově.

Přibudou tramvaje a expresní linky

Brněnský dopravní podnik od změny jízdního řádu 11. prosince přidává také nové spoje včetně ohlášené expresní linky E56. Nově bude obsloužena rozvojová lokalita okolo ulice Masná, zlepší se doprava kolem Renneské a Heršpické. Na některých linkách se zkrátí interval a zvýší kapacita. Novou linkou bude expresní E56 z Technologického Parku přes královopolské nádraží do bohunického kampusu. „Věříme, že si rychle najde cestující jako dvě stávající expresní linky. Na lince E50 zkracujeme interval na 15 minut,“ řekl vedoucí dopravního odboru Jan Seitl.

Delší trasu budou jezdit tramvajová linka 10 a autobusová linka 64. „Potřebujeme v dopravní špičce lépe obsloužit lokalitu kolem Heršpické a Renneské, tedy Spielberk Office Center, Justiční palác a další. Osmička jezdila už hodně přeplněná, proto desítka nebude končit na Nových Sadech, ale pojede dál kolem Ronda do Bohunic na Švermovu,“ popsal Jan Seitl.

Autobus 64 obslouží lokalitu kolem jižní části ulice Masná, kde býval uzavřený areál mrazíren, avšak nyní se zde rozvíjí administrativní zóna a fungují tu různé specializované prodejny. Linka jezdí celodenně po 20 minutách, v případě zájmu je dopravní podnik připravený přidat spoje. Autobusová linka 76, která jezdí na letiště, bude nově značená jako E76, aby zapadla do koncepce expresních linek.

Cestování bude příští rok levnější

Dopravní podnik přichystal i tarifní změny. Zdražovat nebude, chce naopak zvýhodnit některé cestující. Od 1. ledna budou děti do deseti let moci jezdit zdarma, do nynějška cestovaly bezplatně jen děti do šesti let. „Rodiče musí pouze pořídit bezplatný kupón,“ vysvětlil vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl. Nově bude taky možné dokoupit si časový kupón jen pro jednu mimobrněnskou zónu, vlastní-li cestující předplatní kupón pro Brno.