Vlaky Jeseník–Ostrava nezaniknou, objedná je kraj

Olomouc – Přímé vlaky mezi Jeseníkem a Ostravou nezaniknou. Přestože stát v příštím roce už nebude objednávat rychlíky na této lince, Olomoucký kraj se po žádostech cestujících rozhodl spoje zaplatit ze svého. Měly by tak nadále jezdit čtyři páry přímých spojů, na kterých budou nadále řazeny rychlíkové motorové vozy řady 843 z druhé poloviny 90. let. Jediný rozdíl, kterého si cestující všimnou, tak bude v kategorii vlaku – místo rychlíků půjde o spěšné vlaky. Kraj za jejich provoz zaplatí 11,5 milionu korun za rok.

Přímé spojení z Jeseníku do Ostravy je problematické zejména kvůli průjezdu polským územím přes Glucholazy. Polská strana podle českých dopravců koleje řádně neudržuje, přestože vybírá vysoké poplatky za průjezdy vlaků. Nedávno ale vznikla dohoda, podle které se má stav trati zlepšit, jen aby stát zrušil objednávku rychlíků, které úsekem projíždějí. To je však pro Olomoucký kraj nepřijatelné. „Pro Olomoucký a Moravskoslezský kraj je to důležité spojení, proto jsme se dohodli, že vlaky budeme objednávat my a zajistíme také úhradu příslušné ztráty,“ slíbil ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslav Tomík.

Proti ohlášenému zrušení rychlíků do Ostravy lidé z Jesenicka protestovali. Podle mluvčí Českých drah, které spoje provozují, Kateřiny Švubové nebyla důvodem zrušení rychlíků jejich nevytíženost. „Spoj je využíván, jezdí jím nejen turisté a lyžaři, ale i lidé cestující do zaměstnání,“ uvedla.

Kraj je přesvědčen, že provoz vlaků přes Polsko pro něj nebude příliš nákladný, očekává totiž, že ve spojích Jeseník–Ostrava v blízké budoucnosti přibude cestujících. Pomoci by k tomu měla plánovaná nová zastávka v Glucholazích. Vlaky by potom zastavovaly přímo ve městě, a ne jenom na nádraží, které je vzdálené asi dva kilometry od centra. „Pokud bude možné nastoupit a vystoupit přímo v Glucholazích, jistě to přispěje k rozvoji přeshraniční turistiky,“ očekává Jaroslav Tomík.