Slavkov u Brna si změří rychlé řidiče. Pokud nezpomalí, dostanou pokutu

Rychlá jízda, ohrožení chodců a velký hluk patří mezi důvody, proč se vedení Slavkova u Brna rozhodlo bojovat s neukázněnými řidiči. Někteří z nich v úseku, kde je povolená padesátka, jezdí i stokilometrovou rychlostí. Nově bude jejich jízdu sledovat kamerový systém úsekového měření. První pokuty za rychlou jízdu začne městský úřad rozesílat začátkem prosince.

Video Události v regionech plus (Brno)
video

Městu došla s neukázněnými řidiči trpělivost

Na příjezdu do Slavkova u Brna od dálnice D1 jen málokterý řidič ubere plyn a zpomalí. „Za jeden týden tudy projede 72 tisíc aut a těch přestupků je tu příliš mnoho a dalším důvodem je zajištění bezpečnosti na blízkém přechodu a hlučnost, která trápí okolní obyvatele,“ popsala důvody pro pořízení nového měřicího systému tisková mluvčí Slavkova u Brna Veronika Slámová.

Slavkovská radnice začne neukázněným řidičům rozesílat pokuty od prvního prosince. V té době nastoupí do práce i nová zaměstnankyně, kterou tamější městský úřad najal. „Bude mít na starosti třídění informací a fotek. Bude částečně pracovníkem úřadu a částečně městské policie,“ vysvětlila Slámová.

Překročení rychlosti v obci
Zdroj: Dopravní právo

80 procent řidičů překračuje rychlost

Podle jeho předpokladů totiž zaregistrovaných pokut za rychlou jízdu bude mnoho. Tomu odpovídají předběžná čísla ukazující, že úsekem denně projede okolo 15 tisíc řidičů, z nichž 80 procent nedodrží padesátikilometrovou rychlost. Stovky z nich tam jezdí i rychleji než 100 km/h.

Radnice proto zvolila místo klasický radarů upozorňující na zpomalení kamery, jež jsou schopné změřit v daném úseku na příjezdu od dálnice D1 rychlost. Nyní jsou už na místě v testovacím režimu. Kamerový systém vyšel obec na zhruba milion a půl. „Vycházíme ze zkušeností ostatních měst a pokud by se řidiči neukáznili, tak návratnost je v řádu několika měsíců,“ dodala mluvčí.

Stacionární radary i systém úsekového měření dlouhodobě sledují dodržování rychlosti, ale jiným způsobem. Radary měří rychlost vozidla jen v jednom místě, většinou několik desítek metrů před snímačem. Naopak druhý způsob, jak už vypovídá jeho název, měří rychlost v určitém úseku. Na jeho začátku a konci systém pořídí fotografii vozu i s přesným časem. Pokud je jeho průměrná rychlost větší, než povolená, systém data odešle policii nebo městskému úřadu.

Díky systému je dle ŘSD u Kývalky méně nehod

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které systém zakoupilo, se úsekové měření osvědčilo přímo na dálnici D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. V opravované části cesty se díky němu stalo méně nehod, a proto jej chtějí i nadále využívat. Plánují nakoupit pět dalších souprav. Také podle policistů je takový způsob kontroly rychlosti efektivní.

Překročení rychlosti mimo obec
Zdroj: Dopravní právo

Zkušenosti  s úsekovým měřením má také Zlín. Systém na příjezdech do města funguje už od roku 2005 a místní řidiči si na něj zvykli, v měřených částech tak častěji chybují lidé, kteří ve Zlíně nežijí. V obci je celkem sedm měřených úseků.

Na úsekové měření se chystá i Brno

Také brněnská radnice plánuje do budoucna kontrolovat dodržování rychlosti ve městě pomocí úsekového měření. Nebezpečné úseky už vytipovala policie. „Máme připravené podkladové studie, co by to městu přineslo, rada města to ale ještě neprojednala,“ okomentoval stav plánování zavedení systému vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Dodal, že po měření v šesti úsecích na území města se ukázalo, že přes třicet procent řidičů překračuje pravidelně rychlost. „Z toho až tři procenta extrémním způsobem. To je klíčové pro řešení otázky nehodovosti,“ doplnil Bielko. V Brně zatím fungují pro měření rychlosti stacionární radary