V Jihomoravském kraji finišují přípravy rozpočtu. Více peněz půjde do dopravy

Na přípravu rozpočtu pro rok 2017 mají jihomoravští radní už jen čtyři dny. Necelý týden od ustavujícího zastupitelstva tak musí do pátku rozhodnout o požadavcích jednotlivých odborů, aby se kraj neocitl v rozpočtovém provizoriu. Více financí půjde příští rok například do dopravy. První náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD) počítá s navýšením příjmů pro svůj odbor o desítky milionů korun.

Video Podle hejtmana je rozpočet připravený dobře
video

Podle hejtmana je rozpočet připravený dobře

Hanák chce, aby kraj s přispěním dotací nechal zrekonstruovat 500 kilometrů silnic nižších tříd. Investovat chce i do mostů. „Doprava je pro nás priorita číslo jedna. Uvědomujeme si havarijní stav mostů, a proto jich chceme minimálně dvacet opravit,“ řekl Hanák. V kraji je téměř čtyři tisíce kilometrů komunikací II. a III. třídy a zhruba polovina je podle něj ve špatném stavu.

Dosud se ročně opravovaly desítky kilometrů těchto silnic, Hanák chce dát příští rok až o 150 milionů korun navíc. Doufá také, že stát přispěje více než dříve, protože ministrem financí je předseda hnutí ANO Andrej Babiš, které získalo díky volbám ve většině krajů silné pozice. „Neumím si moc dobře představit, že by nyní blokoval finanční prostředky pro kraje,“ doplnil.

S více penězi na opravy cest anebo stavbu nového domova pro seniory počítá i hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (ANO). „Letošní rok bude přebytkový, takže budeme moci čerpat i peníze, které zůstanou,“ uvedl Šimek. Další dotace hodlá získat také z evropských fondů. 

Vývoj rozpočtu Jihomoravského kraje
Zdroj: ČT24

Nejen pro politiky, ale také pro obyvatele jsou investice do dopravy důležité. Jako položku s nejvyšší prioritou ji označili účastníci krajské ankety Váš kraj, Váš rozpočet. Do ní se zapojilo přes 1100 lidí a více než polovina z nich by dala více peněz právě na opravy silnic nižších tříd.

Za měsíc rozpočet schválí zastupitelstvo 

Radní chtějí do rozpočtu zatím zařadit jen nejdůležitější položky, jež jsou nezbytné pro fungování kraje a připravilo je už vedení bývalého hejtmana Michala Haška (ČSSD). Ostatní dotace, které tvoří značnou část rozpočtu, hodlají prodiskutovat později, až nebudou pod tlakem.

„Rozpočet je připravený dobře, ale chceme vytvořit finanční rezervu na projekty, které chceme realizovat,“ vysvětlil hejtman. Zařadí je proto nyní mezi rezervy a rozhodnout o jejich využití budou moci až v lednu. Už nyní ale Šimek ví, kde by mohl kraj ušetřit. „Bývalý hejtman měl dost velký budget pro dotace, které uvolňoval pro různé organizace. Tam je myslím dostatečný prostor na úspory,“ dodal. Podle opozičních lidovců tak mohou být v ohrožení města a obce. Požadují, aby jim příspěvky zůstaly, i kdyby měly být v jiné formě. 

Tento pátek, 25. listopadu, je šibeniční termín, do kterého mohou noví jihomoravští radní návrch rozpočtu připravit. O čtyři dny později totiž zasedá rada, jež chce nový návrh rozpočtu oficiálně schválit a následně představit veřejnosti. V polovině prosince pak rozpočet schvalují zastupitelé, kteří musí vědět o jeho jednotlivých položkách nejpozději patnáct dní předem. 

Nejvíce financí šlo na školství a dopravu 

V Jihomoravském kraji se daří v posledních letech stanovený rozpočet téměř vyčerpat. Předloni se z peněz vyčerpalo 94 procent, loni 96 procent. Nejvíce vyčleněných financí šlo v obou letech do školství a pak do dopravy. Dále pak do sociálních služeb, veřejné správy anebo zdravotnictví. 

Naopak ve Zlínském kraji se naopak více investuje například do kultury. Až na dalších pozicích je provoz veřejné dopravy a oprava a údržba silnic. Velká část peněz putuje na Zlínsku také do zdravotnictví.

Při hospodaření s penězi se kraje stále více zadlužují. Na konci loňského roku byl jejich hromadný dluh 26,4 miliard korun, za rok 2014 se dokonce vyšplhal na 27,6 miliardy. Důvodem je čerpání různých úvěrů, které kraje využívají zejména k opravám silnic, odstraňování povodňových škod anebo k předfinancování investičních projektů. Před deseti lety byla souhrnná zadluženost krajů mnohem nižší – 2,9 miliardy korun.