Remorkér, který zachraňuje lodě na labské mělčině, vplul do státní náruče

Šedesátiletý remorkér Beskydy, který dokáže vyprošťovat uvízlé lodě a vléct je při nízké hladině Labe, vplul do státní náruče. Ředitelství vodních cest ho oficiálně převzalo od soukromého vlastníka, společnosti EVD. Vykoupení technického skvostu i kulturní památky stálo více než devět milionů.

Remorkér Beskydy
Zdroj: ČTK Autor: Libor Zavoral

K převzetí kolesového motorového remorkéru české konstrukce došlo v Lovosicích, stát za něj zaplatil 9,5 milionu bez DPH. Roční náklady na provoz stroje z šestapadesátého roku jsou zhruba čtyři miliony korun – a právě kvůli nim došlo k odkupu. „Náklady na údržbu a další investice jsou značné na to, aby to financoval soukromník, proto jsme se rozhodli jedinečné plavidlo koupit,“ uvedl ředitel vodních cest Lubomír Fojtů.

Beskydy mnohokrát pomohly s vyprošťováním lodí. Poslední velký zásah si plavidlo připsalo na jaře, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhlo loď EVD. „Právě při takových mimořádných událostech jsou Beskydy nenahraditelné,“ poznamenal Fojtů.

Remorkér se osvědčil také při povodních v roce 2002 i v roce 2013. Teď bude sloužit na celé labsko-vltavské cestě. Kotvit bude nadále trvale v Děčíně, protože právě poslední úsek Labe před státní hranicí je pro lodní dopravu nejsložitější. Stát chce teď remorkér doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí. Přibude také zařízení pro snazší průjezd oblouky. Náklady odhaduje Ředitelství vodních cest na deset milionů korun.

Beskydy se předvedou na Vltavě

Podívat se na technickou památku bude moct veřejnost poprvé 17. listopadu, kdy pořádá ministerstvo dopravy den otevřených dveří. Plavidlo bude v Praze kotvit pod budovou ministerstva.

Český stát převzal remorkér Beskydy
Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral
Profil

Remorkér Beskydy

Loď zkonstruovali odborníci v Mělníku, plavidel tohoto typu postavili celkem dvanáct. Jejich výhodou je nízký ponor, na cestu se tak mohly vydat i při velmi nízkém stavu toku; pomáhaly těžce naloženým soulodím překonat obtížné úseky českých vod. V Česku v současnosti zbyl jediný. Ostatní lodě stejného typu byly sešrotovány už za socialismu.

Vlečná plavba se používala jako hlavní způsob dopravy po řece do 60. až 70. let minulého století. Pak se přešlo na tlačné remorkéry s vanami a v 90. letech na motorové nákladní lodě. Návrh na prohlášení remorkéru Beskydy památkou byl podán nejen pro jeho jedinečnost, ale i pro strojní a další prvky, které připomínají doby starých lodí, jako je lodní telegraf nebo klasické kormidelní kolo.