Chlouba a ostuda Ústí nad Labem. Benešův most se dočká opravy

Byl postaven jako chlouba města, ale dnes se o něm hovoří jako o ostudě Ústí nad Labem. Unikátní nýtovaný most Dr. Edvarda Beneše sice aspiruje na to stát se kulturní památkou, ale zároveň roky chátrá. Osmdesát let stará konstrukce rezaví a nezvládá nápor současné dopravy. Kraj proto nyní začal plánovat opravu za skoro 200 miliónů korun.

Video Události
video

Most Edvarda Beneše se dočká opravy

„Ve své době to byl konstrukční unikát. Noviny hlásaly, že šlo o největší obloukový most v Československu,“ upozorňuje historik Martin Krsek. Mohutná ocelová stavba měla zvládnout drsné ovzduší znečištěné chemičkami. Most má v sobě zhruba 140 tisíc nýtů.

Druhý ústecký most se začal stavět na střekovské straně roku 1934 podle projektu inženýra Josefa Melana. Výstavba byla z technického hlediska značně komplikovaná. Mostní konstrukci nesly dva pilíře postavené nedaleko břehů řeky, jejichž rozpětí činí přes 123 metrů, což byla tehdy největší vzdálenost u mostních konstrukcí v celé republice.

Stavba však nakonec skončila úspěchem a roku 1936 byl Benešův most slavnostně předán ústecké veřejnosti. Každý chodec nebo automobilista, kteří tehdy přes most cestovali, museli zaplatit 20 haléřů jako mýtné, aby město drahou stavbu dokázalo vůbec zaplatit.

Svědek tragédií: lynčování sudetských Němců a opakované povodně 

Krátce po válce se most zapsal do dějin tragickou událostí. Běsnící dav, který hledal viníky záhadného výbuchu ve městě, z něj shodil až sto sudetských Němců. Většina zahynula. I proto památkáři chtějí, aby byla stavba chráněná. Jenže technicky i historicky pozoruhodný most Dr. Edvarda Beneše se nalézá v bídném stavu.

Dole je most Edvarda Beneše během povodní v roce 2002, horní snímek zachycuje rok 2012

Zdroj: ČTK
Autor: Libor Zavoral

Konstrukci opakovaně poškodily povodně. Navíc v době, kdy byl most stavěn, tudy projelo denně pár desítek aut, ale dnes je to podle sčítání 13 tisíc vozů. Známky chátrání jsou vidět hlavně zespodu mostu, ocelová konstrukce rezaví a železobetonová deska se drolí. Do konce roku proto má být na mostě instalovaná ochranná síť.

Ústecký kraj plánuje opravu mostu za skoro 200 milionů korun. „Počítáme s kompletní opravou ocelové konstrukce na celém mostě a taky určitě vyměníme celé dva nájezdy na obou březích,“ oznámila mluvčí kraje Lucie Dosedělová. Kvůli opravě bude třeba most na rok a půl zavřít.

Zatím není jasné, kdy rekonstrukce začne. Úředníci i policie uvažují, jak zabránit dopravnímu kolapsu. Jisté je, že dopravní značky budou řidiče už v sousedních městech vyzývat k tomu, aby řeku raději přejeli tam.

/*json*/{"map":{"lat":50.658501762242096,"lng":14.04702144660335,"zoom":16,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":50.6592350326007,"lng":14.047093391428689,"type":1,"description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/