Opravna letadel Job Air přežila kritické období. Nyní chce zaměstnat dalších 200 lidí

Koncem srpna ukončil krajský soud v Ostravě reorganizaci mošnovské opravny letadel Job Air Technic (JAT). Firma patřící do holdingu Czechoslovak Group (CSG) už nyní aktivně hledá na pracovním trhu další techniky – nadechla se totiž k velkému růstu. V příštích letech chce dokonce zdvojnásobit počet zaměstnanců na 400.

„Firmu zachránila úspěšně ukončená insolvence a reorganizace,“ uvedla redaktorka České televize Pavla Daňková, podle níž firma získala pozemky od Moravskoslezského kraje v Mošnově.

Zde JAT plánuje vystavět nový údržbový hangár s dílenským zázemím za čtvrt miliardy korun. Navýší tak kapacitu pro současné opravy letadel z dnešních šesti na osm. Do nového zázemí by se měly vejít dva letouny Airbus A321 nebo Boeing 737. Aktuálně společnost naráží na nedostatek technicky vzdělaných pracovníků. „Žádá například střední školy o navýšení potřebných studijních míst,“ dodala Pavla Daňková.  

Nový hangár se má stavět v květnu a do konce příštího roku by měl být hotov. Barč řekl, že projekt JAT od počátku počítal se dvěma hangáry, které budou vzájemně propojeny. První z hangárů přišel na více než miliardu korun a má rozměry 146 krát 80 metrů. Nový hangár bude zhruba poloviční. „Vznikne tam i velmi významné dílenské zázemí, které dneska je pro nás v tom stávajícím hangáru nedostatečné, zejména kompozitová a interiérová dílna,“ řekl Barč.

Díky novému hangáru získá firma prostory pro opravu menších letadel, takže ve větším hangáru bude dost místa pro opravy větších strojů. JAT má oprávnění pro opravy letadel typu Boeing 737 nebo Airbus A320. Nyní usiluje o získání oprávnění pro větší letouny Airbus A330, očekává, že jej dostane ve druhém čtvrtletí příštího roku.

„Těchto letadel jenom v té oblasti, kde se nacházíme, je přes tisíc, takže si myslím, že budeme schopni si ukrojit určitou část trhu,“ řekl Barč. Díky doletové vzdálenosti do dvou a půl hodiny podle něj firma může získávat zakázky prakticky z celé Evropy i Blízkého východu.

Job Air se nadechl k expanzi

„Na začátek počítáme s tím, že v prvním roce bychom opravili maximálně dvě letadla typu Airbus 330, a to spíš nějaké menší revize, které by měly pomoci nastavit správně jednotlivé vnitřní procesy. Teprve na rok 2018 zvažujeme agresivnější vstup na trh, uvažujeme o čtyřech až pěti revizích v průběhu roku,“ řekl Barč.

Ředitel JAT Daniel Barč řekl, že i když měla společnost problémy, i v insolvenčním řízení vydělávala. Loni vytvořila tržby zhruba 218 milionů korun, letos to bude 450 milionů a pro příští rok plánuje tržby 500 milionů korun. Její provozní zisk dosáhl loni 16 milionů korun, letos to bude téměř 100 milionů a na rok 2017 firma plánuje 120 milionů korun.

Nabízí i výcvik pro mechaniky

Podle mluvčího CSG Andreje Čírtka společnost Job Air Technic disponuje největšími leteckými servisními kapacitami v České republice. Dělá všechny typy oprav zejména na letadlech Boeing 737 a Airbus A320. Firma plánuje rovněž rozšíření opravárenských kapacit a získání oprávnění na údržbu letounů typu Airbus A330. Nabízí i typový výcvik pro letecké mechaniky.  

Opravna byla původně součástí leteckého holdingu CCG ostravského podnikatele Daneše Zátorského. Ten je nyní ve vazbě kvůli podvodům se škodou více než 100 milionů korun. Zátorský už ve společnosti ale nepůsobí. Po něm a před vstupem CSG byli většinovými vlastníky manažeři Daniel Hurta a Daniel Barč. Skupina nyní patří zbrojaři Jaroslava Strnada.

  • Osmačtyřicetiletý Daneš Zátorský stál v čele řady firem, které postupně zkrachovaly. Byly mezi nimi stavební společnost VOKD, Geofin, Slezský kámen, aerolinky Job Air – Central Connect Airlines nebo opravna letadel Job Air Technic. Podíl měl i ve spořitelním a úvěrním družstvu Unibon, kterému v roce 2012 Česká národní banka odebrala licenci.

Vybudování opravny v Mošnově podpořil před osmi lety dotacemi stát, a to s cílem povzbudit a oživit zaměstnanost v regionu. Ministerstvo průmyslu a obchodu slíbilo, že v průběhu deseti let poskytne na rozjezd velkoopravny 650 milionů. Od počátku podnik fungoval díky státním dotacím, dostal jich přes 360 milionů korun. Dotace se ale postupně snižovaly a firma se následně dostala do problémů.

Insolvenční řízení s firmou bylo v roce 2013 paradoxně zahájeno až v době, kdy poprvé začala pracovat na plnou kapacitu. Uzavřela totiž smlouvu s ruskou společností Aeroflot a stala se jejím jediným smluvním partnerem pro servis a opravy letadel Airbus 320 mimo území bývalého Sovětského svazu.