Ve Zlíně zmizela část reliéfu od Josefa Kaplického. Investor ji rozbil těžkou technikou

Pískovcový reliéf z dílny Josefa Kaplického, jenž byl k vidění na domě v centru Zlína od 50. let minulého století, je zničený a pod plachtou. Do pátečního rána byla plastika neporušená, pak ji investor, který dům rekonstruuje, začal rozbíjet těžkou technikou. Kolemjdoucí ihned zalarmovali vedení města, to vydalo rozhodnutí o zastavení prací. Dílo je ale minimálně z jedné třetiny zničené.

Podle odhadu je zničená minimálně třetina plastiky
Zdroj: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně

Pískovcová plastika s budovatelskou tematikou patřila k městu přes šedesát let. „Jdu tudy po dlouhé době poprvé a divím se, že to někdo vůbec dopustil,“ okomentoval pohled na dílo zakryté plachtou jeden z kolemjdoucích. Právě díky nim radnice v pátek zasáhla, když na bourání plastiky upozornili vedení Zlína.

Magistrát ihned vydal rozhodnutí o zastavení prací. „Investor měl jednoznačný pokyn ve svém stavebním povolení, že musí tuto plastiku odborně sejmout tak, aby bylo možno ji nadále využít v interiéru této budovy,“ řekl mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák.

Investor, kterým je Moravský peněžní ústav, ale tvrdí, že reliéf dělníci odstranili, jak nejlépe mohli. „Firma, která sejmutí pískovcové plastiky na čelní fasádě realizovala, provedla průzkum uchycení a zvolila nejlepší možnou techniku sejmutí plastiky v návaznosti na její celkovou váhu,“ uvedl v prohlášení ředitel úseku marketingu Pavel Čihák.

Profil

Josef Kaplický

Patřil k mnohostranným osobnostem české výtvarné kultury. Zabýval se užitou grafikou, malbou, mozaikou a plastikou. Vyhledával vnitřní zákonitost tvaru, potlačování nahodilostí a úsilí o nalezení řádu, uplatňuje se v řadě monumentálních realizací. V plastice hledal ideální tvar konkrétního objemu ženské postavy. V malbě se zajímal o barvu a o harmonii výtvarného celku.

Byl významný teoretik a pedagog zejména při výchově poválečné sklářské generace a měl podíl na vzniku nové české skleněné plastiky. Jako grafik navrhoval knižní obálky a plakáty, i poštovní známky. Věnoval se návrhům vitráží na okna pro rotundu na Řípu a pro kostel sv. Václava v Praze-Vršovicích od Josefa Gočára. Jeho žáci byli Stanislav Libenský, Miluše Roubíčková, Vladimír Kopecký, Václav Cígler, Adriena Šimotová, Jiří John a další. 

Jeho synem byl světově proslulý architekt Jan Kaplický, zakladatel firmy Future Systems v Londýně.

Investorovi hrozí pokuta dva miliony

S jeho prohlášením ale zase naopak nesouhlasí odborníci z krajské galerie, která právě nyní představuje výstavu výtvarných děl ve veřejném prostoru Zlína. Mezi nimi je zmíněný i poničený reliéf, který je umístěný na domě na třídě Tomáše Bati a původně byl navržen pro budovy státní banky Československé.

„Považuji to za barbarský čin. A nemluvím o tom, jestli je autorem Josef Kaplický nebo jakýkoliv jiný autor. Hodnota je už nenávratně zničená,“ okomentoval poničení reliéfu kurátor Ivan Bergmann.

Investor už před lety žádal zlínskou radnici o odstranění plastiky. Tehdy hlavní architektka města Dagmar Nová vydala jednoznačně nesouhlasné stanovisko. Případem se nyní zabývá odbor kultury a památkové péče zlínské radnice a řeší se jako přestupek. Firmě hrozí až dvoumilionová pokuta.