Hasiči museli vyjít s menším rozpočtem. Mají nové cisterny, na žebříky už nezbylo

Hasiči na jihu Moravy letos neměli možnost čerpat evropské dotace. Žádné vypsané nebyly. Disponovali proto o šestnáct milionů menším rozpočtem než v předchozím roce. Pomohly jim peníze z Fondu zábrany škod. Nakoupili nové cisterny a zásahové vozy. Na nové žebříky už nezbylo. Na Zlínsku zase chybí speciální cisterny do nepřístupného terénu.

Nových aut s žebříky by hasiči potřebovali víc
Zdroj: ČT24

Letos měli jihomoravští hasiči na útratu o šestnáct milionů korun méně než loni. Potřebovali by koupit několik nových aut s žebříky. Některá jsou ještě z osmdesátých let. „Všechna jsou použitelná, pravidelně se o ně staráme,“ řekl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Stará auta se ale musí podle mluvčího hasičů častěji opravovat než nová a jejich opravy se prodražují. 

Situaci hasičům ulehčil Fond zábrany škod částkou 23 milionů korun. „ Koupili  jsme jeden rychlý vůz, který bude zasahovat na dálnici u dopravních nehod, a tři automobilové cisterny,“ dodal Jaroslav Mikoška.

Dohromady letos jihomoravští hasiči nakoupili techniku za osmdesát pět milionů korun. Od ministerstva vnitra a generálního ředitelství dostali  padesát milionů korun, kraj přispěl jedenácti miliony.

Dopravní podnik půjčil hasičům zvedák na tramvaje

Velkou novinkou je pro brněnské hasiče zařízení, kterým mohou jednoduše vyprostit člověka uvězněného pod tramvají. Poprvé jej vyzkoušeli při dnešním cvičení na Svobodově náměstí v Brně. Hydraulické nakolejovací zařízení jim zapůjčil brněnský dopravní podnik, díky němu mohou záchranáři pracovat rychleji a efektivněji.

Video Hasiči nacvičují použití zvedáku na tramvaje
video

Hasiči nacvičují použití zvedáku na tramvaje

Zdroj: ČT24

„Teď zvládáme zvednout tramvaj za dvě minuty, dříve to trvalo i deset minut. V některých místech jsme na kolejích nemohli těžkou techniku postavit vůbec,“ řekl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Sražení chodce tramvají bývá naštěstí ojedinělé. „V letošním roce se nám to zatím stalo pouze dvanáctkrát. Jen jednou zůstal chodec zaklíněný pod tramvají,“ doplnil vedoucí provozu z Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Nehody tramvají s chodci mívají tragické následky. „Pokud řidič srazí chodce, tak je to velmi traumatizující událost i pro řidiče, který při prudkém brždění musí zároveň dávat pozor na bezpečnost pasažérů,“ řekla řidička tramvaje Michaela Drápalová.

Na Zlínsku chybí cisterny pro zásahy v těžkém terénu

Ve Zlínském kraji by hasiči naopak potřebovali speciální cisterny pro zásahy v těžkém lesním terénu, které v jejich vozovém parku zatím chybí. Z Fondu zábrany škod získali loni i letos techniku za zhruba 13 milionů korun, nicméně mohli pořídit pouze vybavení pro zásahy u dopravních nehod. Na peníze pro vozidlo určené do lesa stále čekají.

Kvůli absenci této techniky se například před měsícem nedostali k lesnímu požáru u Karolinky na Vsetínsku. Na místo dojela pouze dobrovolná jednotka se starou tatrou. „Při výjezdu do rozbahněných cest a kopcovitých terénů nám speciální vozy citelně chybí,“ řekl mluvčí hasičů ve Zlínském kraji Libor Netopil.