Dráhy převzaly 62 modernizovaných vagonů. Renovace vyšla na 1,1 miliardy Kč

Šumperská společnost Pars nova, která patří pod skupinu Škoda Transportation, předala Českým drahám (ČD) všech 62 modernizovaných vagonů. Ty jsou určeny pro vnitrostátní i mezinárodní vlaky EuroCity a InterCity. Dvouletá obnova vozů řady Bdpee přišla na téměř 1,1 miliardy korun, uvedl mluvčí strojírenské skupiny Michal Tobrman.

Video Opravené vagóny pro ČD
video

Opravené vagony pro ČD

Zdroj: ČT24

Modernizované vagony jsou nasazeny na vlacích EuroCity z Prahy do Brna, Bratislavy a Budapešti. Od prosince budou jezdit také z Prahy do Tábora, Českých Budějovic a Lince nebo na běžných rychlících z Prahy do Luhačovic, uvedly v tiskové zprávě České dráhy.

„Zakázka byla realizována podle harmonogramu, přestože na realizaci prototypu měla Pars nova pouze deset měsíců. Jednalo se o náročný modernizační projekt, když z původních vozů byla zachována pouze skříň a významných úprav dostály také podvozky,“ uvedl projektový manažer Jan Bukovský.

„Rekonstrukcí byla zvýšena maximální rychlost vozů ze 120 km/h na 160 km/h. Rovněž byl upraven brzdový systém včetně elektropneumatické brzdy, která umožní provoz na tratích s tunely do délky 5 kilometrů.“

Jan Bukovský

projektový manažer

Cestující budou mít k dispozici nové čalouněné sedačky, větší stolky a police pro objemná zavazadla. Dále také nové toalety, prostor pro uložení jízdních kol nebo elektrické zásuvky 230 voltů.

„Ke zvýšení komfortu přispívá audiovizuální informační systém, dosazení plnohodnotné klimatizace a nová celistvá okna z determálního skla,“ dodal obchodní manažer David Krmíček.

Významným bezpečnostním prvkem jsou zcela nové předsuvné dveře ovládané tlačítky, které jsou za jízdy blokované. Umožňují také selektivní blokování proti otevření i při zastavení vlaku, což zamezí vystoupení cestujících do kolejiště.

Vozy budou v prvním pololetí příštího roku doplněny ještě o wi-fi připojení.

Vnitřní uspořádání renovovaných vagónů
Zdroj: Škoda Transportation
Autor: Škoda Transportation

Původní vozy vyrobila letech 1990 až 1991 Vagónka Studénka. Mohly jezdit pouze v České republice, do zahraničí jen omezeně. „Díky modernizaci vozy nově odpovídají mezinárodním standardům RIC a mohou jezdit prakticky po celé Evropě,“ uvedl generální ředitel Pars nova Aleš Měrka.

Kromě této zakázky, kterou společnost získala na základě otevřené soutěže z konce loňského roku, modernizuje Pars nova pro ČD například 93 rychlíkových vozů určených primárně pro mezinárodní linku do Hamburku. Cena této zakázky je také 1,1 miliardy korun.

Pars nova je ale známá především stavbou modernizovaných žlutých motorových vozů pro ČD označovaných jako Regionova.