Brno se chystá na referendum o poloze nádraží. Poslední kampaň rozjelo město

O budoucí poloze  brněnského hlavního nádraží budou Brňané v referendu hlasovat už za týden. Protože mezi lidmi kolují i mylné nebo neucelené informace, rozjelo informační kampaň i město Brno. Přimět Brňany, aby se všelidového hlasování zúčastnili, nebo je naopak od účasti odradili se snaží už několik týdnů v ulicích města i příznivci a odpůrci referenda.

Kampaně k plánovanému referendu potrvají už jen pár dní a blíží se do finále. Jeho příznivci i odpůrci proto plánují na příští týden jejich pokračování. „Pořádáme v pondělí besedu, rozdáváme tištěné materiály. Soustředíme se na referendum a jeho dopady na projekt přestavby železničního uzlu,“ popsal kampaň spolku Brno+ bývalý náměstek Robert Kotzian (ODS).

Zmíněný spolek je proti pořádání referenda. Podle něj je totiž brzdou v rozvoji obce. Ještě ve funkci náměstka byl ale Kotzian pro odsunutou variantu. Navíc upozorňuje, že v referendu nejde o rozhodování mezi dvěma variantami - Petrov, což je varianta zachování nádraží v centru, ale o 300 metrů dál pod Petrovem; a variantou Řeka počítající s odsunutým nádražím asi o kilometr.

Možné změny polohy nádraží
Zdroj: ČT24

Stávající poloha už dalšímu rozvoji brněnského dopravního uzlu podle odborníků totiž příliš nevyhovuje. Mohl by například nastat problém s nedostatečnou kapacitou.

Vítězný soutěžní návrh ve variantě nádraží pod Petrovem od UNIT architekti, s. r. o.
Zdroj: Václav Šálek/ČTK
Nejzdařilejší územní studie ve variantě nádraží u řeky od Sdružení Koleček - Jura, architekti Lausanne - Brno
Zdroj: Město Brno

Podle zastánců referenda Brno zle informuje

Naopak myšlenku zachování vlakového uzlu v centru města zastává aliance Referendum 2016, jež před dvěma lety shromáždila dostatek podpisů pro vyhlášení referenda. Zmocněnec přípravného výboru referenda Jakub Patočka nyní kritizuje město. Podle něj se dostatečně neinformuje. „S kampaní spokojení nejsme, představovali jsme si velkorysejší přístup. Město nedělá skoro nic pro to, aby lidé měli dostatek informací a aby si mohli utvořit relevantní názor,“ uvedl Patočka. Dodal, že na příští týden chystají rozeslání informačních novin.

S kritikou ale nesouhlasí vedení města. „Město korektním a konzervativním způsobem informuje, neinformuje tendenčně. Máme zájem pouze informovat občany, kdy a jakým způsobem a o jakých variantách budou rozhodovat,“ řekl primátor Petr Vokřál (ANO). Město už uspořádalo několik debat a od neděle se v MHD objeví informační letáky a lidé mohou navštívit i prezentaci v pasáži Alfa.

  • Referendum se koná 7. a 8. října 2016 společně s volbami do zastupitelstva kraje a Senátu. Hlasování bude probíhat v pátek 7. října od 14:00 do 22:00 a v sobotu 8. října od 8:00 do 14:00.

Aby byl výsledek referenda závazný, musí v něm hlasovat alespoň 35 procent voličů. Ti se ale nemohou rozhodovat podle názorů odborníků, protože studie proveditelnosti není stále dokončená. Hotová bude až v první polovině příštího roku. 

Informace, kolik by město mělo investovat do nové infrastruktury nebo jak se změní jízdní řády MHD, tak zatím známé nejsou. Podle vedení Brna s výjimkou Strany zelených jsou toto důvody, proč se město staví k pořádanému referendu zdrženlivě. Naopak Zelení, jako jediná strana v koalici, otevřeně podporují nádraží v centru. 

Podoba hlasovacího lístku
Zdroj: Jakub Patočka

V referendu budou lidé odpovídat v první otázce na to, zda chtějí, aby město modernizovalo nádraží podél ulice Nádražní, což odpovídá variantě Petrov. Ve druhém bodě se vyjádří k tomu, zda souhlasí s tím, aby se modernizace řešila pomocí otevřených návrhových soutěží. Varianty řešení jsou také popsány na webu města.

Kde a jak hlasovat?

  • Hlasování bude probíhat v hlasovacích místnostech umístěných většinou ve stejných budovách jako volební místnosti pro volby do zastupitelstva kraje a Senátu. Výjimku tvoří MČ Brno-Černovice, MČ Brno-Ivanovice, MČ Brno-Ořešín a MČ Brno-střed. Více informací a kompletní seznam hlasovacích místností naleznete v níže přiloženém dokumentu. 
  • Hlasovací lístek obdrží zájemce až v hlasovací místnosti poté, co se prokáže průkazem totožnosti. Vybranou odpověď na lístku vyznačí křížkem v příslušném rámečku. Buď bude nakreslený z rohu do rohu – X, nebo ze strany na stranu - +. U místního referenda je možné hlasovat i mimo hlasovací místnost, o což je možné zažádat ze závažných důvodů úřad městské části a v den hlasování okrskovou komisi. 

Konečné slovo o poloze nádraží má SŽDC

Pokud bude výsledek referenda platný, ale nakonec v rozporu s výsledkem studie proveditelnosti, tak si město nejspíš znovu ověří názor obyvatel. Takové řešení situace nastínil na začátku září brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

Brno spojí nadcházející krajské volby s místním referendem o vlakovém nádraží (zdroj: ČT24)

Poslední slovo při výběru má ale jako investor Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Konečné rozhodnutí o poloze nádraží bude mít Centrální komise ministerstva dopravy. Výsledky referenda budou samozřejmě zohledněny v průběhu rozhodování Centrální komise. SŽDC se bude řídit pokyny ministerstva,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

První referendum o poloze hlavního brněnského nádraží, vyvolané s pomocí občanské koalice Nádraží v centru, se konalo v roce 2004. Hlasující se sice většinově vyjádřili pro podporu stávající polohy u ulice Nádražní, vzhledem k tomu, že se jej zúčastnilo ale jen 25 procent voličů, tak nebylo závazné.