Platit za parkování musí již i Praha 8

V části Prahy 8 je nově nutné platit za parkování. Zóny placeného stání nezavedla městská část plošně na celém území, vznikly však v Karlíně, Libni jižně od Povltavské ulice a v okolí stanic metra Kobylisy a Ládví. Systém v nových zónách je stejný jako v částech Prahy 3, 5 a 6, kde placené stání funguje od srpna.

Video Události
video

Modré zóny už platí i na Praze 8

O zpoplatnění parkování v částech svého území usilovala radnice Prahy 8 léta, svého času dokonce připravovala pro Karlín zvláštní systém, který měl fungovat nezávisle na zbytku města. Takové parkovací systémy ostatně v Praze fungují, nikoli však v centru, nýbrž v okrajovích částech Praha 13, 16 a 22. Nakonec ale vstoupila do centrálního systému a od 1. října zpoplatňuje stání ve dvou souvislých plochách. Jedna zahrnuje Karlín a dolní Libeň, druhá okolí stanic metra C v Kobylisích.

Zavedení zón v Praze 8 se neobešlo bez kontroverzí. Platit za parkování nechtěli především lidé z oblasti Kobylis a Ládví. Vyjmutí severní lokality však odmítl radní pro dopravu Prahy 8 Karel Šašek (ČSSD). „Byli bychom ostrůvkem, kde by zóny nebyly zavedeny. Veškeré parkování z celé Prahy by se stáhlo k nám,“ řekl.

Jedno město, dva systémy 

Parkovací zóny jsou nyní v celé Praze 1, 2, 3 a 7 a v částech Prahy 5, 6, 8 a 16. Souběžně ovšem fungují dva různé parkovací systémy. Ten starší pro Prahu 1, 2, 7 a části Prahy 3 a 16 pracuje s nalepovacími parkovacími kartami a papírovými lístečky z automatů a má čtyři různé barvy zón. Novější zavedený poprvé v létě se spuštěním nových zón v částech Prahy 3, 5 a 6  funguje na elektronické bázi. Fyzické parkovací doklady neexistují, platby se ztotožňují s registračními značkami aut a podle nich také TSK a městská policie kontrolují, zda v zóně někdo nestojí bez zaplacení. Dvojvládí by mělo trvat do roku 2018, kdy starší systém skončí.

Nový systém, který si vystačí se třemi barvami zón, nyní zavedla i Praha 8. Kdo chce mít kartu platnou v celé Praze 8 a má současně na jejím území trvalý pobyt, sídlo či provozovnu, zaplatí za rok 1200 korun, za 600 korun potom je možné získat kartu pro některý z rezidenčních celků. Ty jsou v zóně placeného stání tři, jde o Karlín (oblast 8.1), Libeň (8.2) a oblast Kobylisy–Ládví (8.3). Parkovací karty si mohou zakoupit i lidé bez trvalého pobytu ve zpoplatněných oblastech Prahy 8, potom ale zaplatí od 800 korun za týden po 30 tisíc korun za rok.

Nové zóny jsou zde. Jediné P+R nabízí 78 míst

Když se v Praze začalo poprvé hovořit o zónách placeného stání, vládla myšlenka, že ruku v ruce s jejich zaváděním budou vznikat nová a hlavně velká P+R parkoviště pro ty, kteří do Prahy dojíždějí za prací nebo zábavou. Zavedení zón v Praze 8 však žádná nová záchytná místa městské části nepřineslo.

Na celém území Prahy 8 je totiž pouze jediné záchytné parkoviště P+R, a to u stanice metra Ládví. Jde však pouze o malé parkoviště, celkem nabízí 78 míst. Kdo přijíždí do Prahy od severu, může jako alternativu k parkovišti na Ládví či nově zpoplatněným ulicím v Praze 8 použít pouze parkoviště u metra v Letňanech, kde je přes 600 parkovacích míst. 

/*json*/{"map":{"lat":50.127520044732954,"lng":14.48640911394194,"zoom":14,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.126118853149194,"lng":14.471815824508667,"type":"1","description":"P+R Ládví"},{"lat":50.12568466132436,"lng":14.514450877904892,"type":"1","description":"P+R Letňany"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Podobně nicotný výsledek co do nových parkovišť přineslo zavedení zón v Praze 5 a 6. Stávající záchytná parkoviště jsou přeplněná, což souvisí i s jejich velmi nízkou kapacitou, a nová nevznikají. Marně na ně lidé čekali již při loňském otevření nového úseku metra A. 

Podle náměstka pražské primátorky a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) ale není kde stavět. „Praha 6 patří z pohledu developingu a výstavby bydlení mezi nejatraktivnější oblasti v celé ČR. Díky tomu si každý chrání pozemky,“ řekl již dříve. 

Zavádění zón placeného stání v Praze ještě nekončí. Původně měly letos kromě Prahy 5, 6, 8 a dosud nezpoplatněné části Prahy 3 začít fungovat také v Praze 4 a 9. Podle TSK obě městské části vznesly řadu připomínek, které správa zatím vyhodnocuje. Z připravované letní vlny tak vypadly.