Za nacistické symboly na zdech Hate Free podniků policie obvinila pět lidí

Policisté obvinili pětici mladíků kvůli tomu, že v dubnu v Praze posprejovali kavárny a obchody zapojené do kampaně Hate Free (bez nenávisti) nacistickými symboly a výhrůžnými nápisy. ČTK o tom informoval policejní mluvčí Tomáš Hulan. 

Majitel kavárny zapojené do kampaně HateFree odstraňoval nasprejované nápisy
Zdroj: ČTK Autor: Michal Krumphanzl

Hanlivé nápisy se na fasádách několika podniků zapojených do vládní kampaně Hate Free objevily v noci na 24. dubna. Terčem útoků se staly například firmy na náměstí Jiřího z Poděbrad a ve Francouzské a Vinohradské ulici. Pachatelé na podniky nasprejovali nápisy „Smrt Hate Free“ a neonacistické symboly. Vandalové kromě provozoven pomalovali také vestibul metra na Karlově náměstí.

„Pachateli vytvořené malůvky obsahovaly text a symboly, které následně hodnotili znalci v oboru. Ti ve svých posudcích došli k závěru, že jejich obsahem je projev sympatií k jednoznačně existujícím neonacistickým hnutím, která se hlásí k odkazům třetí říše národa německého nebo nacistického Německa,“ uvedl policejní mluvčí Hulan.

Detektivy podle něj čekala od začátku nelehká práce, neboť jediné, čím disponovali, byla jednotlivá místa činu a pár záběrů bezpečnostních kamer. „Na nich byly navíc osoby zachyceny pouze okrajově a velice nezřetelně. Proto museli kriminalisté na jednu stranu důsledně, ale na druhou stranu velice opatrně prověřovat prostředí, ze kterého mohli pachatelé pocházet,“ přiblížil.

Prošetřování bylo ve finále úspěšné a policie obvinila pět osob ve věku od 19 do 22 let. Za poškození cizí věci a projev sympatií k hnutí směřujícímu k potlačení práv a svobod člověka jim hrozí až tříletý trest vězení.

Kampaň proti nenávisti působí už tři roky

Iniciativa HateFree Culture vládní Agentury pro sociální začleňování podpořená z EU a Norských fondů funguje tři roky. Jejím cílem je reagovat na nenávistné projevy na internetu i v běžném životě. Symbolem Hate Free je růžová samolepka s bílým písmem, kterou si podniky zapojené do kampaně dávají na dveře či výlohy.

Vandalové si místa vybrali zřejmě právě pro postoj majitelů podniků, kteří propagují heslo hate free, tedy toleranci k menšinám či uprchlíkům.

Podle Hulana navíc dva obvinění počátkem července rozbili výlohu a vybavení provozovny na pražském Břevnově. Motivem byly podle něj náboženské nápisy na průčelí provozovny.