Skončila letitá objížďka, na Žďákovský most se vracejí i nákladní auta

Po necelém půlroce se vracejí auta na Žďákovský most přes orlickou přehradu. Na rozdíl od minulé zimy se otevírá již i pro nákladní dopravu. Rekonstrukce, která začala loni na jaře, tím ale ještě nekončí. Až do příštího října na most stále nebudou moci chodci. Zprovoznění mostu pro auta však znamená úlevu pro Písek i další obce na objízdných trasách.

I když přes Žďákovský most vede státní silnice, v posledních měsících měl provoz v okolí spíše charakter okresky, protože klíčový bod trasy od Milevska k Letům byl neprůjezdný. Uzavírce a opravě jediného přemostění Orlíku mezi hrází a Zvíkovským Podhradím navíc předcházela léta, kdy na ně nemohly kamiony, protože most byl v havarijním stavu.

Nyní nejdůležitější část rekonstrukce končí. „Opravili jsme betonové konstrukce spodní části stavby,“ uvedl Jakub Vodňanský ze stavební firmy Colas CZ. Stavbaři opravili také mostní závěry, které byly podle expertů v havarijním stavu, a vyměnili vodotěsnou izolaci.

Oprava Žďákovského mostu spolu s úplnou uzavírkou začala loni na jaře. V zimě bylo nutné práce přerušit, a tak se na most vrátila alespoň osobní auta. Od dubna však byl opět neprůjezdný pro všechny. Jak upozornila řidička Miluše Záhorová, i na objízdných trasách byly v průběhu oprav mostu uzavírky, a tak bylo nutné objíždět objížďku. „Bylo to pokaždé takové dobrodružství,“ poznamenala.

I když auta na most nemohla, práce na něm občas komplikovali turisté, kteří připlouvali po přehradní nádrži a na mostě dokonce poškodili některé rozestavěné části. Největší komplikací však bylo v posledních měsících počasí. „Díky počasí jsme dostali šestitýdenní zpoždění. Ale mobilizací a přeplánováním prací jsme dokázali uzavírku, která měla být do konce září, ještě o dva týdny zkrátit,“ upozornil Jakub Vodňanský. Pokračování oprav tak postihne už jenom chodce, kteří by po Žďákovském mostě chtěli přejít. Pro ně zůstane uzavřen až do úplného završení prací, které se však posouvá až na říjen 2017, podle stavbyvedoucího ještě zbývá dokončit chodníky, zábradlí a opravu spodních konstrukcí.

Až skončí oprava, bude most již padesátiletý

V provozu je Žďákovský most od 27. dubna 1967, vznikl v době, kdy se stavěla orlická přehrada, a propast překlenul mohutným obloukem o rozpětí 330 metrů. Experti konstrukci považují za mimořádně zdařilou stavebně i esteticky.

Léta čekání v havarijním stavu

Žďákovský most čekal na rekonstrukci více než půl dekády od okamžiku, kdy ŘSD označilo stav mostu za havarijní a zakázalo vjezd nákladním autům. Začátek rekonstrukce mostu zprvu odkládali silničáři pro nedostatek peněz.

Když se peníze konečně našly, museli silničáři čekat další léta, protože se nedařilo dokončit výběrové řízení. „Jeden z uchazečů ve výběrovém řízení se zdlouhavě odvolával, tahal nás po soudech,“ popsal již dříve mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Nakonec se podařilo zakázku zadat, bezmála tříletá oprava bude stát 146 milionů korun.