Dotace na letošní Grand Prix bude stačit. Závod tak nebude ztrátový

Bez ztrát. Taková by měla být podle brněnského primátora Petra Vokřála (ANO) letošní Velká cena silničních motocyklů. A to i přesto, že letošní ročník navštívil nezvykle malý počet návštěvníků a navíc během hlavního závodu silně pršelo. Podle prvních výpočtů ale Spolek na jeho pořádání nepřekročil v nákladech přislíbenou 60 milionovou dotaci. 

Návštěvnost letošního ročníku byla nejnižší za 10 let
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Konečný součet všech nákladů na pořádání Velké ceny ještě pořadatelé nemají, ale už nyní ví, že splnili loňský slib. „Tvrdá data říkají, že bychom se do dotace měli vejít,“ potvrdil primátor Petr Vokřál. Na pořádání závodu letos dostali nejvyšší příspěvek v historii od ministerstva školství. „Předložíme mu vyúčtování a zažádáme vládu o dotaci na příští rok. Nepředpokládáme, že bychom žádali o vyšší dotace,“ dodal primátor.

Do Grand Prix vložilo město 10 milionů, kraj dvakrát tolik. Přestože už nebudou muset nic doplácet, utržit mohli více. Jenže poprvé za 10 let klesl počet diváků za celé tři dny pod 200 tisíc a výtěžek za prodané lístky tak bude výrazně nižší než dřív. Bez dotací by ale ztráta Grand Prix byla ještě o 25 milionů vyšší než loni.

Letošní ročník navštívilo zhruba 180 tisíc diváků
Zdroj: ČTK
Autor: Luboš Pavlíček
 

Za malou tržbu může pozdní předprodej

Za tak výrazný propad totiž mohl podle zkušeností sportovních novinářů zejména předprodej vstupenek. Ten začal až po Vánocích a Spolek tak nestihl prodej v nejatraktivnějším období před svátky. „Teď začneme s přípravou dalšího ročníku, začneme prodávat vstupenky tak, abychom stihli předvánoční prodej,“ upozornil Vokřál.

Letošnímu brněnskému závodu mohlo pomoct, že se letos Velká cena jela poprvé v sousedním Rakousku a navíc jen týden před startem na Masarykově okruhu. „Zahraniční fanoušci během 10 dnů mohli navštívit 2 závody Moto GP relativně blízko u sebe a mohli z toho mít výbornou dovolenou,“ potvrdil sportovní redaktor MF Dnes Robert Sára.

Kromě pozdního předprodeje ale návštěvnost ovlivnilo i počasí. Stovky fanoušků totiž odradil silný déšť. „Mrzí mě, že to počasí nebylo lepší, protože v loňském roce jen za ten poslední den se prodalo vstupenek za téměř 10 milionů,“ doplnil primátor.

Závod poprvé pořádal Spolek

Letošní závod poprvé nepořádal brněnský Automotodrom, ale Spolek složený z města Brna, Jihomoravského kraje a Centrály cestovního ruchu. Organizaci DORNA zaplatil Spolek zalistovací poplatek ve výši 97 milionů korun.

Pronájem okruhu vyšel na 28 a půl milionu, bezpečnostní opatření, oprava tratě a další zajištění spolkly 13 a půl milionu, servis pro diváky pak dalších 6 milionů. Spolek zaplatil DORNĚ ještě promotérský poplatek ve výši 50 milionů, který je ale součástí pětileté smlouvy. Spolek má tak až do roku 2020 jistotu, že motockylový závod se na brněnské dráze ještě minimálně čtyřikrát pojede. 

Grand Prix byla dlouhodobě ztrátová 

Automotodrom už nechtěl závody pořádat kvůli tomu, že jsou prodělečné vlivem vysokého zalistovacího poplatku. Do záchrany závodů se postupně zapojily kraj i město. Podle hejtmana Michala Haška (ČSSD) a primátora Petra Vokřála (ANO) dělá Velká cena Brnu dobré jméno a je ekonomicky přínosná.