Zóny na Praze 5 a 6 fungují deset dní, přinesly už 176 přestupků

Zóny placeného stání fungují na Praze 5 a 6 deset dní a strážníci za tu dobu zaznamenali 176 přestupků. Změna se dotkla mimopražských řidičů i těch, kteří bydlí v jiných částech metropole. Na modře označených místech už nezaparkují. Rezidenti si je naopak spíše pochvalují.

Video Události
video

Reportáž: První bilance – deset dní širších modrých zón

Parkovací zóny začaly na území Prahy 5 a 6 platit od 24. srpna. Pokud budou chtít řidiči zaparkovat, musí být rezidentem dané městské části a musí si nechat zanést registrační značku v systému na úřadě.

Za parkovací karty pro svůj první vůz musí obyvatelé zaplatit 1200 korun, pokud ale budou chtít parkovat pouze v okolí svého bydliště, bude to 600 korun. Jakmile bude chtít řidič mít zaparkován i druhý vůz, zaplatí za něj 12 000 Kč za rok. Podnikatelé zaplatí 36 000 korun. Senioři starší 65 let zaplatí roční poplatek 360 korun.

V ulicích jezdí speciální auta s kamerami, které značky snímají. Pokud řidič zaparkuje v zóně neoprávněně, elektronický systém ze speciálního vozidla odešle nasnímané prohřešky na magistrát, úředníci následně záznamy vyhodnotí a případně rozešlou pokuty. Pokud je řidič přistižen na místě, zaplatí pokutu od 400 až do 2000 korun. 

Potíže s parkovacími automaty

Za deset dní fungování placeného stání zaznamenali strážníci 176 přestupků. Objevily se už také první problémy. Komplikace při placení parkovaného zaznamenali čtyři řidiči, kteří se rozhodli částku uhradit přes internet. Potíž se vyskytla i u nových parkovacích automatů, které mají potíže s přijímáním některých platebních karet. „Napoprvé nevzal kartu, druhý pokus byl úspěšný, takže věřím, že systém bude fungovat,“ uvedl řidič Miroslav Staško.

Dodavatel systému, firma Eltodo, uvádí, že se jedná o ojedinělé případy. „Dnes jsme přijali zhruba 35 tisíc úspěšných transakcí, to znamená, že kanál funguje, chyby, které lidi hlásí, prověřujeme a posíláme odborníkům k řešení,“ informovala manažerka úseku pro parkování Dana Jurášková.

ČT24 také na svém facebookovém profilu oslovila odběratele zpráv s otázkou, jakou mají s modrými zónami zkušenost. Zde je výběr některých reakcí: 

  • Michal Novák: Pozitiva žádná. Negativa: dražší příjezd řemeslníků, nemožnost zaparkovat pro návštěvy, parkovací místa stejně nejsou (jak by mohla, když parkovacích karet je víc než míst), cena za druhé auto je vyloženě zlodějina, cena pro firmy pak likvidační. 
  • Dušan Macoun: Už aby udělali parkovací zóny za 40 Kč/hod a modré zóny třeba ve Špindlu, když já nemůžu pokojně do Prahy za známejma, příbuznejma, prací či doktorama, tak by zase Pražáci neměli mimo Prahu a když, tak ať si to pěkně zacálují jako já v Praze.
  • Milan Komárek: Je to sprostá skrytá daň. Likviduje to malé živnostníky, likviduje to klasické návštěvy mezi příbuznými, známými. Omlouvám se, žádná pozitiva jsem nenašel.
  • Milan Slabý: Bydlím na Hradčanské a je paráda, že konečně přijedu z práce a můžu v klidu zaparkovat přímo před vchodem a nemusím už několikrát objíždět bloky kolem a pracně hledat místo na zaparkování. (…) Logický právo na stání mají rezidenti v té části, kde žijí. Navíc nikde není prostor stavět v centru „parkovací domy“. A všude se dá lehce dostat MHDčkem (doktor, úřady, restaurace), není potřeba jezdit nonstop autem.

Vedení Prahy zatím žádné pevné slovo k zónám dávat nechce. „Vyhodnocení zavedených zón včetně údajů o počtu zkontrolovaných vozidel a vozidel bez platného povolení plánujeme asi měsíc po spuštění. Měsíční lhůta je daná i správním řízením,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. 

Nově i na Jarově

Od čtvrtka se rozšířily zóny placeného stání také na Praze 3, když se „za modrou čarou“ ocitla i čtvrť Jarov. Ve zbytku Prahy 3 už fungují. Od 1. října začnou za parkování platit i řidiči v Praze 8. Původně měly být letos rozšířeny ještě na Prahu 4 a 9, avšak radnice od jejich spuštění zatím ustoupily. Kdy a zda tam budou zavedeny, není jasné.