Z Ostravy do Finska a Nizozemska se zatím létat nebude. Investoři nemají zájem

Z mošnovského Letiště Leoše Janáčka Ostrava už letos mohly začít létat pravidelné linky do Helsinek a Amsterdamu. Investoři ale o ně zatím neprojevili zájem. Kraj přitom na jejich provoz nabízel několikasetmilionovou dotaci.

Letiště v Mošnově
Zdroj: ČTK/Ramík Drahoslav

Do tendru na linky do Amsterdamu a Helsinek, který úřad Moravskoslezského kraje na jaře vyhlásil, se nepřihlásila žádná letecká společnost. O spuštění pravidelných spojů se přitom zasazovali i někteří významní regionální investoři.

„V zadávacím řízení nebyla podána žádná nabídka. Mrzí nás to, ale linky do Helsinek a Amsterdamu nebudou létat v plánovaném termínu,“ potvrdila mluvčí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Petra Špornová.

Video Události v regionech (Ostrava)
video

Mošnov chce nové linky

Zdroj: ČT24

Podle tiskového mluvčího Českých aerolinií Daniela Šabíka by provoz na takových linkách nebyl pro firmu „ekonomicky smysluplný“. A to ani na základě vyhlášených dotací, které měly činit až 600 milionů korun.

O zřízení přímé linky do Helsinek usilovala například finská společnost Tieto, která v Ostravě zaměstnává zhruba dva tisíce lidí. „Pokud by linka zřízena byla, pomůže nám to v byznysu, což by mělo pozitivní dopad i pro celý region,“ sdělil Petr Lukasík, generální ředitel společnosti Tieto Czech.

Podle původních plánů měly přímé linky do Amsterdamu z letiště Leoše Janáčka létat 5x týdně a do Helsinek 3x týdně.

Zástupci Moravskoslezského kraje nyní situaci vyhodnocují – zadávací řízení ještě nebylo zrušeno. Úředníci budou situaci konzultovat s Evropskou komisí. V případě zájmu leteckých společností by její představitelé chtěli přímé linky do hlavních měst Finska a Nizozemska spustit už na jaře příštího roku.

Hejtman: Region takové spojení potřebuje

Podle hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslava Nováka (ČSSD) region takové letecké spojení do Finska a Nizozemska potřebuje. „Jejich hospodářství je orientováno přesně na ta odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Amsterdam je navíc mimořádně významným mezinárodním dopravním uzlem, prostřednictvím kterého by došlo k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti regionu,“ uvedl Novák již dříve.

V kraji má své dceřiné společnosti řada investorů sídlících právě ve Finsku a Nizozemsku. „Samozřejmě potřebují k rozvoji svého podnikání dobré letecké spojení nejen se svou ƒ‚matkou‘, ale i s dalšími evropskými a světovými metropolemi,“ řekl Novák. Podle něj i cestující, kteří využívají mošnovské letiště, v dotazníkovém šetření požadují spojení do Amsterdamu a Helsinek.