Z Ostravy do Finska a Nizozemska se zatím létat nebude. Investoři nemají zájem

Z mošnovského Letiště Leoše Janáčka Ostrava už letos mohly začít létat pravidelné linky do Helsinek a Amsterdamu. Investoři ale o ně zatím neprojevili zájem. Kraj přitom na jejich provoz nabízel několikasetmilionovou dotaci.

Do tendru na linky do Amsterdamu a Helsinek, který úřad Moravskoslezského kraje na jaře vyhlásil, se nepřihlásila žádná letecká společnost. O spuštění pravidelných spojů se přitom zasazovali i někteří významní regionální investoři.

„V zadávacím řízení nebyla podána žádná nabídka. Mrzí nás to, ale linky do Helsinek a Amsterdamu nebudou létat v plánovaném termínu,“ potvrdila mluvčí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Petra Špornová.

Mošnov chce nové linky

Podle tiskového mluvčího Českých aerolinií Daniela Šabíka by provoz na takových linkách nebyl pro firmu „ekonomicky smysluplný“. A to ani na základě vyhlášených dotací, které měly činit až 600 milionů korun.

O zřízení přímé linky do Helsinek usilovala například finská společnost Tieto, která v Ostravě zaměstnává zhruba dva tisíce lidí. „Pokud by linka zřízena byla, pomůže nám to v byznysu, což by mělo pozitivní dopad i pro celý region,“ sdělil Petr Lukasík, generální ředitel společnosti Tieto Czech.

Podle původních plánů měly přímé linky do Amsterdamu z letiště Leoše Janáčka létat 5x týdně a do Helsinek 3x týdně.

  • 30. října 2016 – z Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku bude od 30. října létat pravidelná linka do severní Itálie. Na letiště v Bergamu, které je nedaleko Milána, se začne z Mošnova startovat dvakrát týdně, a to ve čtvrtek a v neděli. Ryanair rovněž od podzimu přidá další lety z Mošnova do Londýna, místo třikrát se tam bude létat čtyřikrát týdně.
  •  
  • 23. září 2016 – cestující budou mít přímé spojení do Dubaje ve Spojených arabských emirátech. Pravidelná letecká linka odstartuje 23. září a spojení budou provozovat aerolinky SmartWings. Letecké spojení s Dubají bude dvakrát týdně, a to každé úterý a pátek, na lince budou létat letadla Boeing 737.

Zástupci Moravskoslezského kraje nyní situaci vyhodnocují – zadávací řízení ještě nebylo zrušeno. Úředníci budou situaci konzultovat s Evropskou komisí. V případě zájmu leteckých společností by její představitelé chtěli přímé linky do hlavních měst Finska a Nizozemska spustit už na jaře příštího roku.

Hejtman: Region takové spojení potřebuje

Podle hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslava Nováka (ČSSD) region takové letecké spojení do Finska a Nizozemska potřebuje. „Jejich hospodářství je orientováno přesně na ta odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Amsterdam je navíc mimořádně významným mezinárodním dopravním uzlem, prostřednictvím kterého by došlo k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti regionu,“ uvedl Novák již dříve.

V kraji má své dceřiné společnosti řada investorů sídlících právě ve Finsku a Nizozemsku. „Samozřejmě potřebují k rozvoji svého podnikání dobré letecké spojení nejen se svou ƒ‚matkou‘, ale i s dalšími evropskými a světovými metropolemi,“ řekl Novák. Podle něj i cestující, kteří využívají mošnovské letiště, v dotazníkovém šetření požadují spojení do Amsterdamu a Helsinek.