Ze Suchohrdel u Miroslavi na Znojemsku jezdíval do patnáct kilometrů vzdáleného Moravského Krumlova vlak několikrát denně. Cesta trvala dvacet minut. Dnes jezdí do města jen jeden jediný spoj brzy ráno. Místní obyvatelé tak musejí cestovat autobusem. Se dvěma přestupy jim to trvá hodinu a půl.
Méně vlaků jezdí z nádraží v Suchohrdlech i do Ivančic nebo Brna. „Je to špatné, komplikuje nám to život. Hlavně starším lidem, kteří cestují třeba k doktorovi,“ stěžuje si obyvatelka Suchohrdel Františka Kovářová.
Lidé se skládají na benzin a jezdí auty
Vlaky podle místních jezdily téměř plné, autobusy jsou poloprázdné. Těm, kteří do města dojíždějí do práce, totiž časy odjezdů nevyhovují, a tak si pomáhají navzájem. „Domluvíme se třeba tři a jedeme jedním autem,“ říká Čeněk Kopřiva.
Omezení na dráze se totiž netýká jen úseku Bohutice–Miroslav. Mezi Letovicemi a Březovou nad Svitavou došlo také k mírné redukci vlakových spojení. Výrazné omezení je na trase mezi Velkými Opatovicemi a Boskovicemi a spojení mezi Oslavany a Ivančicemi zrušily dráhy úplně.
Některá spojení dráhy naopak posílily
Lidé ze Znojemska chtějí obnovit také přímé spojení do Brna. Tamním obcím by pomohla modernizace trati právě přes Moravský Krumlov. Starostové chtějí podepsat deklaraci, kterou pošlou vládě.
Kraj připravuje výběrové řízení na obsluhu regionálních tratí
Množství vlakových spojení záleží podle mluvčí Českých drah Moniky Bezuchové také na objednávce Jihomoravského kraje. Ten začal připravovat nové výběrové řízení na obsluhu regionálních tratí. Uvažuje, že si z dotací nechá vyrobit vlastní soupravy. Jejich obsluhu pak přenechá buď opět Českým drahám, nebo soukromému dopravci.
„Pro nás je důležité, abychom spolupracovali s jedním dopravcem, který obslouží všechny tratě v Jihomoravském kraji,“ říká náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák (ČSSD). Jaký dopravce bude jezdit po jihomoravských železnicích, by mělo být jasné nejpozději do tří let, kdy končí smlouvy s Českými drahami.