Vyřazený MiG-21 dorazil na tahači do Ostravy

Praha/Ostrava - Do Ostravy se dnes přestěhovala jedna z nejslavnějších a nejpoužívanějších stíhaček minulého století – bojový letoun MiG-21. Původně sloužila české armádě. V budoucnu se stane jedním z exponátů nově vznikajícího Světa techniky v areálu Dolní oblasti Vítkovice. Z Prahy více než sedm metrů široký letoun mířil na soupravě po silnici. Nadměrný náklad ráno nabral mírné zpoždění, které u Hradce Králové způsobila mlha. Do Ostravy ale nakonec dorazil dříve, než se plánovalo.

Stíhačka z hlavního města vyrazila ve dvě hodiny po půlnoci, příjezd do Ostravy byl plánován na čtvrtou hodinu odpolední. Neobvyklý převoz přes Olomouc si vynutil dopravní komplikace a policejní manévry. Policisté v průběhu stěhovací akce zastavovali provoz v obou směrech. Kolonu doprovázelo pět civilních a dvě policejní auta.

Cesta vedla po dálnici D11, ze které náklad sjel u Hradce Králové. Poté kolona vyrazila na nejkomplikovanější úsek, na mnohem užší silnici I. třídy ve směru Litomyšl–Mohelnice–Olomouc. „Je tady obousměrný provoz a je to všude úzké,“ obával se náročného úseku na silnici I/35 člen doprovodu nadměrného nákladu Martin Holek.

Mírné zpoždění způsobila na cestě mlha, tahač musel jet pomaleji než plánovaných 60 kilometrů v hodině. Na některých úsecích převoz komplikovali neukáznění řidiči, kteří do konvoje vjížděli. Náklad byl vysoký přes čtyři metry, samotná stíhačka má rozpětí křídel sedm a čtvrt metru a dlouhá je šestnáct metrů.

Stíhačka MiG-21, tedy Mikojan-Gurevič, se používá od začátku 60. let. Je to historicky nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun, který byl zařazen do výzbroje armád zhruba 50 států. V letech 1961 až 2005 byla tato letadla i ve výzbroji Československé lidové armády a později Armády České republiky. Licenčně se vyráběla v průběhu let 1963 až 1972 ve firmě Aero Vodochody.

„Souprava do brány závodu v Ostravě-Vítkovicích vjela okolo 14:15. Po sjezdu z dálnice se tahač vydal na Rudnou ulici a po ní dojel až k ČEZ Aréně. V pátek pak bude následovat sundání letadla z návěsu a jeho uskladnění,“ vysvětlila mluvčí společnosti Vítkovice Machinery Group Eva Kijonková. 

Ve Vítkovicích bude přivezený MiG-21 součástí výstavy techniky. Může být jednou z hlavních atrakcí. „Naše představa je vybavit ho simulátorem. Přijde tatínek nebo dědeček s vnukem či vnučkou a proletí se v letadle,“ popsal ředitel Dolní oblasti Vítkovic Petr Koudela.

Letoun se stěhuje z Výzkumného leteckého ústavu v pražských Letňanech, kde ho vojáci v poslední fázi využívali jako testovací. Zkoušely se na něm vystřelovací sedačky pro katapultáž pilotů. V moravskoslezské metropoli bude MiG-21 vystaven v interaktivní expozici Svět techniky v Dolní oblasti Vítkovic. „Letadlo je už samozřejmě vyřazeno z bojového nasazení,“ dodal Zdeněk Trejbal, ředitel společnosti Vítkovice Doprava, která transport zajišťovala.

Reportáž Vlastimila Weinera (zdroj: ČT24)