Jihomoravský kraj není jediný. I ostatní platí za propagaci miliony

Jihomoravský kraj není jediný, který utrácí za svou propagaci v médiích a za marketing miliony korun. Některé kraje platí ve srovnání s ním i mnohem více. Vyplývá to ze zjištění České televize, která se na způsob jejich mediálního prezentování zaměřila poté, co se rozpoutala diskuze o financování Marketingového centra Profil spojeného se jménem lobbistky Jany Mrencové.

Za články v novinách zaplatil Jihomoravský kraj statisíce
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Zatímco Pardubický, Olomoucký nebo Středočeský kraj dají ročně za svou propagaci v médiích několik set tisíc korun, Moravskoslezský více než 15 milionů. Tiskový odbor Zlínského kraje naopak tvrdí, že za ni neplatí vůbec. Tři kraje údaje ČT neposkytly.

Předseda Institutu politického marketingu Karel Komínek uvedl, že nejlepší PR specialisté stojí několik tisíc korun na hodinu, takže je možné, že poplatky za takové služby jsou vysoké. „Nicméně, kraje jako veřejné instituce by neměly platit nejdražší experty, protože to není potřeba a nemohou si to dovolit platit z veřejných financí,“ vysvětlil Komínek. Dodal, že odlišné částky zaplacené za PR souvisí také s velikostí krajů.

Náklady na mediální propagaci krajů
Zdroj: ČT24

Samotná propagace je podle něj v pořádku, ale je nutné hlídat, za co kraje skutečně utrácí. „PR služby jsou poměrně netransparentní. Kdyby někdo chtěl, tak je schopný si z toho udělat dojnou krávu celého kraje,“ dodal.

Náklady na PR poradenství jsou nepřehledné

Příkladem je nejen Kraj Vysočina, jehož mluvčí ani po týdnu nedokázala vyčíslit náklady na PR služby. V Jihomoravském kraji zase není jasné, jakou práci placená agentura za vyplacené peníze odvedla. Smlouvy o propagaci se nepodařilo uhlídat ani koalici.

Problém není pouze nepřehlednost, ale také možné zneužití financí k propagaci osob, a nikoli kraje. „Jméno hejtmana nebo jména dalších politických zástupců budou ve zprávách pokaždé jednou dvakrát zmíněna. Vedlejším efektem propagace kraje vždy bude propagace vládnoucí reprezentace,“ upozornil Komínek.

Propagace kraje může sloužit politikům

S tím souhlasí i politolog z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity Miloš Gregor. „Je otázkou, zda mediální poradenství slouží ke zlepšení obrazu kraje nebo instituce, nebo slouží konkrétnímu politikovi, který si to zaplatil,“ uvedl Gregor.

Video Politolog Miloš Gregor hovoří o mediální propagaci krajů
video

Politolog Miloš Gregor hovoří o mediální propagaci krajů

Doplnil, že vysoká částka vyplacená Moravskoslezským krajem na propagaci může souviset s tím, že má dlouhodobý marketingový cíl. „Kraj se potýká s řadou problémů, co se týče zániku pracovních míst, odstěhovávání se lidí do Prahy, do Brna, takže tam si dovedu představit, že cílem je přesvědčit lidi, že se v kraji žije dobře,“ vysvětlil.

V případě jižní Moravy ale žádný velký problém, se kterým by se kraj musel potýkat, nevidí. „Když vidíme dění poslední dnů nebo aféry, co vyplouvají na povrch, i to, jak se Michal Hašek prezenuje… Je vidět, že se snaží být viděn pozitivně a dá si hodně záležet na tom, aby jej média vykreslovala jako ochránce a vůdce kraje,“ doplnil.

Jednou z afér v posledních dnech bylo zjištění, že Jihomoravský kraj udržuje placenou spolupráci s Parlamentními listy. ČT zjistila, že není jediný. Přiznaly ji také další kraje – Karlovarský, Liberecký, Moravskoslezský, Pardubický a Středočeský.