Stavba terminálu pardubického letiště má pokračovat, požární předpisy prý splňuje

Společnost East Bohemian Airport (EBA), která provozuje pardubické letiště, odmítla přerušit stavbu terminálu, jak požaduje její menšinový vlastník, Pardubický kraj. Kraj reagoval na výhrady stavebních firem k projektové dokumentaci. Společnost EBA však předložila posudek, podle kterého je projekt v pořádku a k přerušení stavby není důvod. Kraj na přerušení stavby přesto trvá.

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště
Zdroj: ČTK/PR/East Bohemian Airport

Terminál, který má nahradit provizorní zázemí pro cestující na pardubickém letišti, zatím vzniká podle harmonogramu. Znamená to ovšem, že stavbaři zatím pracují na příjezdové komunikaci a překládají inženýrské sítě. Spor se týká až pozdějších fází.

Projektant i EBA stavbu hájí, kraj žádá přerušení

Stavební firmy totiž tvrdí, že navržená ocelová konstrukce nevyhovuje požárním předpisům a měla by místo ní vzniknout železobetonová. Pochybnosti o požární bezpečnosti však odmítl projektant Petr Čiviš. „Požární řešení splňuje všechny české normy a je odsouhlasené hasičským záchranným sborem v Pardubicích,“ poukázal.

Společnost EBA nechala projekt odborně posoudit, výsledek ji podpořil. Firma, jejímiž vlastníky jsou Pardubický kraj a město Pardubice, proto chce, aby dodavatelé pokračovali v práci. „Veškeré námitky byly vypořádány, představenstvo trvá na tom, aby stavební firmy pokračovaly v práci,“ uvedl předseda představenstva EBA a pardubický zastupitel Pavel Svoboda.

Kraj, který se postavil za stavbaře, však se závěry EBA stále nesouhlasí. „Jsme s kolegy přesvědčeni o tom, že přerušení stavby je nejlepším řešením. Máme obavy o další náklady. (…) Mám obavy, že spor tímto nekončí a s vysokou pravděpodobností stejně bude stavba přerušena,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Video Události v regionech: EBA nechce přerušit stavbu terminálu
video

Události v regionech: EBA nechce přerušit stavbu terminálu

Hotovo má být na podzim 2017

Nový terminál by měl pomoci zastavit úbytek cestujících. Jejich počet se v Pardubicích výrazně propadl poté, co v posledních dvou letech nejprve skončil monopol ČSA a Aeroflotu na lety Moskva–Praha, kvůli kterému vyhledávali dopravci alternativní letiště, a poté navíc zkrachovalo ruské Transaero, které do Pardubic létalo také z Petrohradu. Pardubické letiště nicméně je záložním letištěm pro Letiště Václava Havla v Praze. Například letos v únoru sem byl kvůli špatnému počasí odkloněn let z Kodaně.

O potřebě terminálu však akcionáři EBA dlouho diskutovali. Provozovatel letiště musel zrušit první tendr, ve kterém stavební firmy nabízely cenu kolem 400 milionů korun. Napodruhé se však podařilo stavbu vysoutěžit za 256 milionů, úspory se budou týkat kanceláří, trafostanice či vzduchotechniky.