Pompézní křižovatka se Hradci Králové prodražila. Stála 128 milionů

Pro někoho osobité architektonické i dopravní řešení, pro jiného naopak zbytečně pompézní a drahý projekt. Tím je nová okružní křižovatka s fontánou, která začala sloužit v Hradci Králové.

Křižovatka v Hradci Králové
Zdroj: ČTK

Jde o jednu z klíčových dopravních staveb města. Polemiku vzbuzuje nejenom svým neotřelým vzhledem, ale také cenou. Když se před deseti lety projekt rodil, radnice uvažovala o nákladech 65 milionů korun. Později se chtěla vejít do sta milionů, ale stavba nakonec stála 128 milionů korun. Roční údržba stavby činí 260 tisíc korun.

Vzhledem má nová křižovatka připomínat královskou korunu, kritici ale tvrdí, že jde spíše o trnovou korunu. Podle nich na jiné stavby v městské kase dlouho nebudou peníze. Upozorňují také na to, že křižovatka bude problémová pro dopravu.

Video Události v regionech (Praha)
video

V Hradci Králové začala fungovat kontroverzní křižovatka

„Na průjezdnost města to bude mít zásadní vliv, až se otevře obchodní centrum. Do té doby bude fungovat vcelku normálně. Poté, zejména mezi čtvrtou a šestou hodinou odpoledne, kdy tady bude nával nakupujících, tady budou dlouhé kolony. To je naprosto jasné,“ uvedl Aleš Dohnal z občanského sdružení KOS.

Naopak podle architekta stavby Patrika Kotase křižovatka dopravu brzdit nebude. „Tolik různých kritiků a škarohlídů říkalo, jak se křižovatka ucpe, jak bude nepropustná. My jsme na to měli jednak dopravně inženýrské výpočty, ale i zátěžové modely. Jsem přesvědčený, že bude vyhovovat,“ řekl Kolas.

S jeho slovy souhlasí i náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09). „Tato křižovatka je daleko kapacitnější a průjezdnější, než byla před tím průsečná světelné řízená. Bude dostatečně kapacitní i s výhledem do roku 2032,“ uvedl Vedlich.

Křižovatka v Hradci Králové
Zdroj: ČTK

Denně projede křižovatkou přes dvacet tisíc vozů, včetně tisícovky autobusů a trolejbusů. kapacita je podle magistrátu ještě o dvacet procent vyšší.