Jihomoravský kraj poslal dvě stě tisíc odpůrcům brněnského referenda o nádraží

Necelých dvě stě tisíc korun získal od Jihomoravského kraje (JMK) spolek Brno+, který vede bývalý brněnský náměstek pro dopravu Robert Kotzian. Vyplývá to z registru smluv, kde byl dokument zveřejněn. Brno+ si za krajské peníze zaplatilo letáky v brněnské tramvaji, které vyzývají k bojkotu plánovaného referenda, které se má konat 7. a 8. října.

Brněnské nádraží
Zdroj: ČTK Autor: Igor Zehl

„Skutečným cílem aktivistů je likvidace nového železničního uzlu Brno. Účastí v tomto referendu byste se postavili proti Brnu,“ varuje letáček s logem Jihomoravského kraje.

Udělení dotace kritizuje protikorupční sdružení Oživení. „Ve smlouvě není napsané, na co přesně mají peníze jít. To znamená, že to nejspíš zaznělo ve veřejnosti nepřístupné žádosti o dotaci,“ kritizuje netransparentnost podpory protikorupční expert Oživení Karel Gargulák.

Kraj podporuje jen jednu stranu, kritizuje Oživení

Podle Kotziana ale udělení dotace neznamená, že kraj variantu odsunu nebo bojkotu referenda podporuje. „Kraj je ze zákona nezávislý. O peníze jsme se přihlásili standardní cestou. Neřekl bych, že to znamená, že kraj naše stanovisko podporuje. Jen jsme se vešli do dotačního programu,“ tvrdí Robert Kotzian. Dotaci pro Brno+ schválila Rada JMK v červnu.

Jihomoravský kraj obdržel ve věci referenda ještě jednu žádost o dotaci, ale zatím se jí nezabýval. „Zájemce jsme vyzvali, aby žádost ještě doplnil,“ uvedla mluvčí JMK Eliška Holešinská Windová. Podle ní bude také spolek Brno+ vyzván, aby plakát doplnil o informaci, že logo JMK na plakátu nevyjadřuje stanovisko a postoj kraje k účasti v referendu.

Podle Garguláka by kraj lépe prokázal svou nezávislost, kdyby stejnou částku poslal i podporovatelům referenda. „Tak se to dělá třeba ve Velké Británii, kde obě strany získají stejné veřejné prostředky na kampaň. Pokud to Jihomoravský kraj neudělá, vysílá tím signál o tom, na jaké straně stojí,“ uvedl Gargulák.

Z rejstříku smluv plyne, že Jihomoravský kraj poskytl spolku Brno+ 197 tisíc na informační kampaň. Za leták v tramvaji zaplatil spolek brněnskému dopravnímu podniku třicet tisíc.

Podle Kotziana spolek plánuje za peníze od kraje vytisknout informační letáky, na kterých bude svá stanoviska vysvětlovat, besedu a další zatím neupřesněné formy reklamy.