Rychlíky Českých drah mezi Plzní a Mostem nahradí soukromý dopravce

GW Train Regio bude od letošního prosince provozovat rychlíky na trati mezi Plzní a Mostem, a to po dobu příštích deseti let. Dosud zde jezdí České dráhy. Ministerstvo dopravy nového provozovatele vybralo napřímo poté, co výběrové řízení zrušil antimonopolní úřad.

GW Train Regio
Zdroj: Facebook GW Train Regio

České dráhy si rychlíky mezi Plzní a Mostem neudrží. Proti výběrovému řízení se sice ohradily a antimonopolní úřad soutěž zrušil, ministerstvo dopravy ale nakonec provoz rychlíků přiklepl soukromému dopravci GW Train Regio napřímo. V soutěži podala firma nejvýhodnější nabídku.

„Ministerstvo s ohledem na nezbytnost zajistit dopravní obslužnost v listopadu 2015 z důvodu právní jistoty notifikovalo v Úředním věstníku Evropské unie přímé zadání na dobu desíti let pro případ, kdyby soutěž byla antimonopolním úřadem skutečně zrušena,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Bude se tak jednat o první rychlíkovou linku, kde bude jezdit soukromý dopravce, jemuž bude stát kompenzovat ztrátu z osobní dopravy. Vybraný dopravce v současnosti jezdí na pěti linkách s osobními vlaky.

Drahám vadilo, že by režijní jízdenky nemohly promítnout do kompenzací

Podle Českých drah bylo nastavení nabídkového řízení diskriminační. Obsahovalo ustanovení, podle něhož není možno režijní jízdné promítnout do výše kompenzace. Dráhy byly při takto vypsané soutěži podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) znevýhodněny, protože na rozdíl od ostatních firem musí režijní jízdenky ze zákona uznávat, což by mělo dopad na konkurenceschopnost nabídky vůči ostatním uchazečům.

„Tento postup mohl ovlivnit výběr nejvýhodnější nabídky,“ konstatoval ÚOHS. GW Train Regio nabídla, že bude jezdit za 75 korun na kilometr, nabídka státního dopravce byla o 13 korun vyšší.

Podle ministerstva už nyní vybraný dopravce jedná s Českými drahami, Plzeňským a Ústeckým krajem o podmínkách uznávání jízdného a zapojení do integrovaného dopravního systému. Dosud totiž neexistuje úřad regulátora, který by nastavil podmínky na železnici, podle nichž by fungovalo uznávání jízdních dokladů mezi dopravci.

Ministr Dan Ťok (ANO) chce pokračovat i nadále v otevírání trhu dálkové dopravy dalším dopravcům. „Rádi bychom připravili nabídková řízení pro další linky, v první řadě Liberec–Pardubice, Liberec–Ústí nad Labem, Praha –Ústí nad Labem–Cheb a Praha–Ústí nad Labem–Děčín,“ doplnil Ťok. I přesto už mají soutěže podle starších plánů ministerstva zpoždění. Dříve se uskutečnila soutěž na linku Olomouc–Krnov–Ostrava, nakonec ji však ministerstvo muselo zrušit.