Smuteční průvod upozornil na bariéry v pražské MHD

Praha - Centrem Prahy prošel smuteční pochod za uzavřenou stanici metra B Národní třída, do které měli díky výtahu přístup i handicapovaní lidé. Stanice se uzavírá na dva roky kvůli výstavbě multifunkčního Copa centra. Podle Erika Čipery z občanského sdružení Asistence mají tělesně postižení lidé v Praze stále potíže s přepravou v městské hromadné dopravě. Chybí bezbariérové vstupy do metra i vhodné nástupní ostrůvky na zastávkách tramvají.

Účastníci dnešního happeningu, většinou oděni v černé barvě, se sešli u výtahu do stanice v ulici M. D. Rettigové. Výtah za 185 milionů korun byl zprovozněn teprve loni, po několika měsících provozu se ale dnes na dva roky uzavírá. „V centru Prahy jsou jen čtyři bezbariérové přístupy do metra,“ uvedl Čipera. Na trase B tak budou muset vozíčkáři vystupovat až na Florenci nebo Smíchovském nádraží. „Praha více než nejdelší tunely potřebuje bezbariérovou dopravu, která bude sloužit všem,“ podotkl.

Lidé u výtahu zapálili svíce a k jeho dveřím položili smuteční květiny s černými stuhami. Poté se početný průvod, včetně lidí na invalidních vozících, vydal na cestu kolem stanice Národní třída a Můstek až k bezbariérové stanici Florenc.

Dopravní podnik kvůli uzavření stanice navýšil počet nízkopodlažních tramvají. Ulehčit pohyb po Praze má podle Anety Řehkové z DP i nový vyhledavač bezbariérové dopravy, který handicapovaným slouží od konce června.

Z 57 stanic pražského metra je bezbariérově přístupných 36. V příštím roce se podle dopravního podniku chystá stavba výtahu ve stanici Anděl, která je podle údajů z přepravního průzkumu z roku 2008 nejvytíženější stanicí na lince B, denně jí projde přes 100 000 lidí. Na bezbariérovou úpravu čekají i tramvajové zastávky, třeba Lazarská, ale i Újezd, Karlovy lázně nebo Právnická fakulta. Handicapovaní lidé poukazují i na nedostatek nájezdů na chodníky.

Nad stanicí Národní třída chce developer postavit administrativní a bytové centrum za zhruba čtyři miliardy korun. Promění se i samotná stanice metra, která bude přímo propojena s novou budovou. Multifunkční objekt by měl mít čtyři podzemní a sedm nebo osm nadzemních podlaží. V šesti propojených budovách se plánují byty, kanceláře, pasáže s obchody a podle dřívějších informací i parkoviště pro 250 aut.

Polovinu projektu vlastní skupina CPI miliardáře Radovana Vítka, druhou půlku kontroluje podnikatel Sebastian Pawlowski. Generálním dodavatelem stavby je Metrostav. Dopravní podnik za rekonstrukci stanice metra zaplatí přes půl miliardy korun.

Reportáž Antonína Šimůnka (zdroj: ČT24)