Za propad silnice v Dejvicích můžou tzv. kaverny

Praha - Příčinou nedělního propadu silnice v pražských Dejvicích není porucha na kanalizaci, jak se původně uvádělo. Nejde také o důsledek ražby metra. V místě byla zřejmě už dříve dutina, do které při posledních deštích natekla voda. Ukázaly to další průzkumy a potvrdil to i pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS), který si místo ráno prohlédl. Podle něj se tak těžko bude hledat viník. Závěry ale nejsou definitivní. Díra velká čtyři krát pět metrů je už zalitá betonem. Podle primátora by se řidiči na Evropskou mohli vrátit až za týden.

Podle posledních informací za všechno můžou takzvané kaverny, tedy duté prostory v podloží, které zde byly už dávno předtím, než se tady vozovka stavěla. Právě v souvislosti s děšti, které byly v minulých dnech velmi silné, se silnice mohla propadnout. Úvahy o souvislosti s kanalizací její správce odmítl. „Provedli jsme diagnostiku kanalizace a můžeme vyloučit porušení,“ prohlásil ředitel Pražské vodohospodářské společnosti Petr Žejdlík.

Podobné závěry se týkají možnosti, že propad souvisí se stavbou metra pod Evropskou ulicí. „Zdá se, že to nemá žádnou souvislost s ražením metra,“ uvedl primátor. Podle něj na štole tunelu metra, které se v těchto místech razí, nejsou žádné změny ani závady. „V tunelu metra se nic nestalo ani nadále nic neděje. Tunel měříme – to je permanentní činnost – a stroj, který to razí, je velice důkladný a sofistikovaný a měří řadu parametrů. Kolegové si vše přehrávali a ukazuje se, že stroj o tom, co se děje nad ním, nevěděl,“ poukázal mluvčí společnosti Metrostav, která metro v Dejvicích staví, František Polák.

Podloží Evropské ulice
Zdroj: ČT24

Přestože experti vyloučili přímý vliv stavby metra na propad v Evropské ulici, nepřímý dopad podzemní práce mít mohly. „Stroj při průjezdu pod tím místem zřejmě drénoval vodu. Tak došlo k uvolnění toho prostoru a následně propadu,“ řekl výrobně-technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Podle geologa Petra Kycla by rozhodně nedošlo k podobnému propadu v místě nedotčeném lidmi.

Asi čtyři metry široká a pět metrů hluboká díra, která zasáhla silnici na Evropské třídě směrem z centra a přilehlý tramvajový ostrůvek, je už zalita betonem. Odstraňování havárie by mohlo trvat asi týden. Podle primátora není jasné, kolik bude odstraňování stát, ani kdo ho zaplatí. Zřejmě ale město. 

V místě je odkloněna doprava ve směru z centra a zastavil se provoz tramvají

Na místě zůstává dopravní uzavírka, která se dotkla i tramvajové dopravy mezi Dejvickou a Divokou Šárkou. Zatím experti zjišťují, zda v podloží nejsou další kaverny a během noci začnou zpevňovat podloží. Doprava se do Evropské vrátí zřejmě až za týden.

Trasa A pražského metra, která nyní končí ve stanici Dejvická, má po prodloužení vést až do Motola. Jedna z nových stanic má vzniknout právě u křižovatky Evropské a Horoměřické. V Praze se v minulých letech propadla zem při výstavbě tunelového komplexu Blanka, který rovněž staví Metrostav. Dvakrát se tunel propadl v roce 2008 ve Stromovce, před dvěma lety pak nedaleko od Pražského hradu. Metrostav za to dostal milionovou pokutu od Českého báňského úřadu, dalších asi 9,56 milionu korun zaplatil Praze.