Praha zakázala segwaye v širším centru. Pokuta bude až 2000 korun

Vozítka segway by mohla zmizet z centra Prahy už v polovině srpna. Nařízení o jejich zákazu schválila městská rada. Proti omezení se postavila Asociace segway ČR, která sdružuje 25 firem. O zaměstnání podle ní přijde asi 300 lidí. 

Zákaz segwayů v centru Prahy vstoupí v platnost zveřejněním nařízení - a k tomu dojde podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) během 15 dnů. „Aby mohla policie vymáhat pokuty, musí to být ještě označeno silničním značením. Jednání o jeho umístění začne hned ve středu,“ dodal.

Dopravní značky by se v ulicích měly objevit do začátku září. Do té doby bude městská policie vše řešit domluvou. „V okamžiku, kdy bude všude doplněno značení, začne přicházet i správní řízení,“ upozornil Dolínek. Za jízdu na segwayi v zakázaném území bude hrozit pokuta až dva tisíce korun. Živnostenský odbor magistrátu může pokutovat i firmy, které budou zákaz porušovat.

Zóna zákazu provozování segwayů
Zdroj: Hlavní město Praha
 

Policie bude mít výjimku

Zákaz bude platit na chodnících i silnicích, kromě Prahy 1 také na Letné, v části Vinohrad, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, v Libni a Holešovicích. Do těchto míst vozítka nebudou moci vůbec, stejně jako do pražské památkové rezervace.

Adriana Krnáčová

pražská primátorka (ANO)

„Jsem přesvědčena, že turisté o nic nepřijdou. Centrum není zase tak velké a myslím, že zážitek bude bez segwayů ještě větší. Pokud se přeci jen budou chtít v něčem projet, mám za to, že Praha nabízí spoustu jiných možností, které atmosféru nijak nenarušují.“

Adriana Krnáčová

pražská primátorka (ANO)

Pražská památková rezervace pokrývá celou Prahu 1 a část Prahy 2. Do památkové rezervace patří okrajově i části Prahy 4, Prahy 5, Prahy 6, Prahy 7 a Prahy 8. V Praze 6 ale na žádost radnice zákaz platit nebude. Výjimku pak budou mít policisté a strážníci, kteří rovněž vozítka používají.

„Zákaz jsme rozšířili i na vozovky. Pokud by se všechny segwaye přesunuly z pěších zón na silnice a turisté by se více než dopravě věnovali památkám, vystavovali bychom tím nebezpečí jak je samotné, tak všechny řidiče,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).   

Zakázat segwaye Praze umožnila změna zákona o silniční dopravě, která definovala, co to segway je. Do té doby zákon na elektrická vozítka pohlížel jako na chodce. Musely tak jezdit po chodníku nebo cyklostezkách a nejvýš rychlostí srovnatelnou s rychlou chůzí. To ale mnohdy nedodržují. Následkem bývají nehody a pády. Na provoz vozítek si tak dlouhodobě stěžovali obyvatelé a radnice Prahy 1.   

 

Video Události v regionech (Praha)
video

Praha zakázala segwaye v širším centru

Praha zakázala segwaye v širším centru

Endršt: Zákaz na celém území UNESCO bude likvidační

Krnáčová: Zákazem segwayů jsme vyšli vstříc obyvatelům i turistům

 

Pokud si v Praze někdo segway půjčí, obvyklá trasa vyjížďky vede ze Staroměstského náměstí, pokračuje ulicí Na Příkopech, stočí se k řece a kolem Alšova náměstí se vrací zpět. Trvá půl hodiny a stojí kolem 850 korun. Hodinová projížďka vyjde o 400 korun dráž a dvě hodiny stojí přes sedmnáct set korun. Tyto okruhy budou ale minulostí.

Provozovatelé segwayů mluví o likvidaci

S nařízením vedení Prahy proto nesouhlasí Asociace segway ČR. „Pokud bude zákaz na celém území UNESCO, bude to likvidační,“ obává se člen výkonného výboru Jaroslav Endršt. Zákaz se podle něj navíc vztahuje na všechna gyro vozítka, která jsou letošním hitem, a podle asociace je vlastní několik desítek tisíc lidí.

Asociace chce proto s magistrátem ještě zkusit jednat. Už před pěti lety podle Endršta předložila návrh na regulaci segwayů. „Současný stav není možný a nesouhlasíme s ním ani my. Magistrát má spoustu nástrojů, jak vozítka regulovat, ale nevyužívá je a nechal problém nabobtnat,“ upozornil. Zmínil například nadměrnou rychlost některých vozítek. Část provozovatelů nedodržuje ani maximální počet vozítek na skupinu, který asociace stanovila na osm.

 

V jiných evropských metropolích podle Endršta tato vozítka normálně fungují. „Všichni to vyřešili tak, že nastavili různá pravidla, podle kterých vozítka jezdí. Samozřejmě je tam i velká kontrola a funguje to,“ poznamenal. „Všechny tyto nástroje jsme magistrátu přednesli včetně vypracovaných koridorů. Nebyla ale vůle se tím zabývat. Plošný zákaz je rychlejší a jednodušší varianta,“ uzavřel.