Pražská rada schválila nákupy nových vlaků, první budou za dva roky

Nákup nových vlaků pro příměstské linky schválila pražská rada. Jde o dlouhodobý výhled, první soupravy by měly přijít v roce 2018, další v průběhu následujících pěti let. 

Nové vlaky by měly především zvýšit komfort na neelektrizovaných tratích a zvýšit kapacitu na linkách, kde jezdí příměstské vlaky ve špičce přeplněné.

Podle dokumentu, který úspěšně prošel pražskou radou, nakoupí Praha nové vlaky pro linky S9 (Praha–Benešov), S20 (Praha–Milovice), S2 (Praha–Kolín–Čáslav), S6 (Praha–Beroun přes Rudnou) S8 (Praha–Čerčany), S80 (Praha–Dobříš), S34 (Praha Masarykovo – Praha-Čakovice) a S41 (Roztoky–Praha).

Na pořížení části z nich se bude podílet i Středočeský kraj, ve všech případech budou regiony žádat o evropské dotace, celkem přibližně o 9,6 miliardy korun.

Pražská příměstská železniční doprava se v současnosti potýká se dvěma problémy: jednak jezdí na některých linkách stále velmi stará vozidla včetně dosluhujících elektrických jednotek ze 60. let, na některých linkách zase jezdí vlaky přeplněné.

Prvním krokem proto má být nákup velkokapacitních sedmivozových souprav, které budou jezdit z Prahy do Benešova a také do Milovic. Tam by mohly nové soupravy začít jezdit na konci roku 2018. „Pořízení nových vozidel umožní řešení kapacitních problémů, které již v současné době nastávají především v ranní špičce,“ stojí v materiálu, který prošel radou.

V dalších letech se rozjedou nové vlaky i po neelektrizovaných tratích v okolí Prahy, například na Posázavském pacifiku či na trase přes Rudnou do Berouna, kde v současnosti jezdí motorové jednotky Regionova.

 

Vyhánění starého starým bude jen dočasné

Regionovy spolu s elektrickými dvoupodlažními jednotkami City Elefant patří v současnosti k nejrozšířenějším vlakům v okolí Prahy. České dráhy sice v dohledné době plánují vyřadit poslední staré „pantografy“ ze 60. let, které stále jezdí v pracovní dny na posilových spojích do Kralup nad Vltavou a na lince do Roztok. Nahradit je ale mají soupravy sestavené z patrových vozů, které také slouží již velmi dlouho – od roku 1976 – byť je čeká modernizace.

Schválené nákupy nových vozidel dávají tušit, že půjde pouze o provizorní opatření. Po nasazení nových jednotek do Benešova a Milovic budou k dispozici cityelefanty, které tam jezdí dnes. 

„Současně bude díky novým vozidlům možné realizovat další rozvojové záměry. Jedná se především o zkracování intervalů osobních vlaků ve špičkách pracovního dne a vznik nové vrstvy zrychlené regionální dopravy (spěšných vlaků), které umožní rychlou dopravu do centra,“ uvádí dokument pražské rady.

Součástí plánovaných nákupů jsou i vlaky pro prodlouženou linku Praha–Kolín–Čáslav. V současnosti používané příměstské vlaky do Čáslavi jezdit nemohou kvůli odlišnému napájecímu systému za Kutnou Horou.