Praha nechce segwaye v ulicích ani na silnicích. Rozšíří jejich zákaz

Zákaz vjezdu vozítek segway se oproti původnímu návrhu rozšíří i mimo území pražské památkové rezervace. Navíc se má týkat nejen vjezdu na chodníky a stezky pro cyklisty, ale i na silnice. Platit by měl od poloviny srpna. Podle Asociace Segway ČR přijde o práci asi 300 lidí. Městu proto hrozí žalobami.

Segwayisté při jízdě z Hradčanského náměstí
Zdroj: ČTK Autor: Libor Sojka

Zákaz vjezdu segwayů bude platit v Praze 1, na části Vinohrad, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, v Libni a celých Holešovicích a Letné. Do těchto míst vozítka nebudou moci prakticky vůbec, stejně jako do pražské památkové rezervace.

„Vyšli jsme vstříc připomínkám jednotlivých městských částí a původní návrh ještě rozšířili. Myslím, že vozítka segway do centra města nepatří. Každý, kdo se sem tam centrem města projde, musí vidět, že občas jde o zdraví,“ odůvodnila nařízení primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

„Zákaz jsme rozšířili i na vozovky. Pokud by se všechna vozítka přesunula z pěších zón na silnice a turisté by se více než dopravě věnovali památkám, vystavovali bychom tím nebezpečí jak je samotné, tak všechny řidiče,“ doplnila.

Video Praha proti segwayům
video

Praha proti segwayům

 Asociace Segway ČR Praze navrhla kompromisní řešení v podobě koridorů. „Trasy vyjížděk jsou navrhnuty tak, aby nevedly primárně centrem, mimo nejfrekventovanější tepny, ovšem při zachování atraktivity pohledu na nejdůležitější památky,“ říká Zuzana Eliášová, členka výkonného výboru Asociace Segway ČR. „Vedli jsme spustu jednání. Myslím, že asi není ochota řešit nabídku služeb na veřejných prostranstvích,“ dodává na adresu města.

Dolínek se segwayům na silnicích nebrání

Podle radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) měly navrhované koridory vést i přes parky. Podle odboru životního prostředí by segwaye neúměrně zatěžovaly zdejší komunikace. Dolínek je i tak ochotný o další budoucnosti vozítek jednat. „Mohli bychom se bavit například o převedení segwayů na pozemní komunikace, to znamená ne na chodníky, ale pouze jako třeba automobily,“ představuje si radní.

Zákaz Praze umožnila změna zákona o silniční dopravě, která definovala, co to je segway. Do té doby zákon na dvoukolová elektrická vozítka pohlížel jako na chodce. Na provoz vozítek, která si na cesty po památkách půjčují většinou turisté, si dlouhodobě stěžovali občané a radnice Prahy 1.