Zvlněnou D47 opraví silničáři ještě před zimou, ale jen provizorně

Zvlněná dálnice D47 se bude opravovat podle návrhu Dopravoprojektu Ostrava. Pět nejhorších úseků komunikace, která se po dokončení stala součástí dálnice D1, plánují silničáři provizorně opravit ještě před začátkem letošní zimy. „Aktuální provizorní opravy budou spočívat v odfrézování nerovného povrchu a položení nových vozovkových vrstev,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. Úhradu nákladů na opravy bude státní ŘSD požadovat po zhotoviteli stavby, kterým je firma Eurovia.

Zvlněný úsek dálnice D47
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík

Zvlnění povrchu na části D47 se objevilo krátce po jejím uvedení do provozu v roce 2008. Ředitelství silnic a dálnic se kvůli tomu pře už několik let se stavební společností a vedla i arbitráže o finanční vypořádání.

Konečná oprava dálnice, jež odstraní bobtnání podloží a zabrání dalším deformacím, začne až po verdiktu rozhodčího soudu, který má určit viníka nynějšího stavu. Už dříve ŘSD odhadovalo, že tato přestavba dálnice vyjde na více než dvě miliardy korun.

Dopravoprojekt zvítězil v soutěži na návrh řešení, při kterém odborná komise uděluje předem stanovené finanční odměny trojici vybraných návrhů. ŘSD tento model výběrového řízení, při němž nabízelo vítěznému návrhu částku 200 000 korun, použilo vůbec poprvé. „Systém soutěže o návrh opravy byl zvolen z důvodu zjištění maximálního možného počtu technických řešení opravy dálnice, což se částečně osvědčilo. V případě podobné situace, kde budeme potřebovat řešit více variantní řešení oprav, soutěžní dialog využijeme,“ dodal Studecký.

Problémy na dálnici D47 jsou v úseku mezi mimoúrovňovým křížením Rudná a mimoúrovňovým křížením Bohumín. Podle ŘSD zhotovitel stavby, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to však odmítla s tím, že na stavbu použila pouze ten materiál, který si objednalo ŘSD.